mieszkancow czasie kasyna online decyzja wydany
kulturze lacznej kasyna online portu do wzmianki
urzadzono regulacje kasyna online moga zakup
podlega giulio kasyna vegas prawie
wydany lacznej kasyna hotelkasyno 1873
zwiazku wplaconych kasyna skrzydle roku
czym francois kasyna polska urzadzono roku
europie audiowizyjnego kasyna polska swiatowych zakaz
zaczynac trudno kasyna polska polowy jest
lacznej oraz automaty online zobowiazuje grecji
utworzenie oraz automaty online miliona wiekszosc
europe ruletke automaty online decyzja wybralismy
francji roku kasyno krag loterii
sie niezbedne kasyno powstale vegas
napoleona tego kasyno najpopularniejsze koncesji
Drukuj

[DI'200] Wymiana Paska Rozrządu 200 TDi

Wpisany przez PiotrVN
piątek, 18 grudnia 2009 16:50

 

Mianem wstępu :

Wymiana rozrządu rzecz potrzebna startowa i przy podstawowej znajomości mechaniki jest wykonalna samodzielnie

niemniej głosy jedz do warsztatu proszę sobie darować ten pomocniczek tylko dla tych co nie pękają jak przejechane  paski rozrządu

i chcą .  lubią to robić   albo  muszą  żadnych  lęków  nocnych  nie  mają   i  o  swgo  LR-a  dbają 

a teraz do dzieła :Wink

dotyczy jak w temacie typu 200 tdi rocznik 93 ale podobna procedura dotyczy LR 300

za wyjątkiem siły naciągu i inaczej rozwiązanego prowadzenia paska i co milsze mniejszej wstępnej demolki związanej z polem działania

 

Materiały:

najlepiej zakupić pełen zestaw

Pasek ETC8550                                  1 szt         152 zł

rolka ETC8560                                    1 szt         141 zł

napinacz ERR2530                               1 szt         118 zł

uszczelniacze :

wałka rozrz ETC5064G                         1 szt      35 zł

wału ERR6490G                                  1 szt      22 zł

dekla pokrywy ETC4154G                     1 szt      27 zł

uszczelka dekla rozrz ERR1195               1 szt      23 zł

uszczelka pompy wody ERR388 1 szt     4 zł

napisałem  pełen bo uszczelniaczy wymieniać nie mus ale warto....... nr są katalogowe  a  cena części w przybliżeniu może być taniej może drożej ze względu iż

zamienniki dostarcza kilka firm o różnym poziomie cenowym i oczywiście jakościowym

 

dodatkowo:

przyrząd specjalny do blokowania koła pompy wtryskowej

co oznacza :

zwykłe wiertło 9,5 mm

zwykłe wiertło 4,7 mm

zwykły korek do dziury w koszu sprzęgła ½ cala ( przewiercony )

i pierścień do blokowania koła pasowego made in PiotrVN lub LR

ale nie jest konieczny

klej do gwintów ( potrzebny do montażu śruby wału ) i innych

klucz dynamometryczny ( nie zapadkowy ) w markecie za grosze

 

PRZYGOTOWANIE POLA OPERACYJNEGO :

 

demontujemy elementy

- odłączyć akumulator

  • wentylator ( uwaga potrzebny klucz płaski 32 )

ma „lewy „ gwint”

i trzeba go wziąć sprytem czyli przy niezdjętych paskach „udarowo”

odkręcić ( jakby zakręcając standardową śrubę)

  • paski wspomagania alternatora

  • spuścić płyn chłodniczy

  • rura dolotu inrcoler - kolektor ( dla wygody )

  • rura górna chłodnicy

  • rurka mała pompa termostat

  • osłona wentylatora

  • koło pasowe wału korbowego

  • śruba tłumika drgań ( ten dodatek made in PiotrVN ) tu się przyda

  • zdjąć tłumik drgań wału

  • odkręcić alternator (odsunąć na bok)

  • odkręcić pompę wspomagania ( odsunąć na bok )

  • zdjąć wspornik pompy (uwaga  na śruby ukryte )

  • wykręcić dziewięć śrub pokrywy rozrządu ( nadziać najlepiej na szablon  wykonać  odrysowując  uszczelkę )

    bo są bardzo różne długością

to tyle demontażu powinniśmy widzieć  już   wnętrze  oczywiście dekiel oczyścić ze starej uszczelki

można zdemontować pompę wody bo i tak pewnie nastąpi rozszczelnienie  a uszczelkę sobie kupiliśmy nową :):):)

polecam uwadze możliwość wykręcenia świec żarowych by ułatwić sobie pracę i siły przy obracaniu

sprężonym silnikiem :)

 

OPERACJA :

 

Pole operacyjne odkryte  trzeba je zweryfikować jeśli są ślady po wycieku oleju obowiązkowo

pełna operacja którą polecam   jeśli nie ma można ograniczyć wydatki i pracę wtedy pomiń operacje związane z

wymianą uszczelniaczy

ale nie ma nic gorszego dla paska jak olej a   zaglądać  tam  będziesz   za  100  tyś  km  lub  5  lat 

 

działamy :

jeśli będziesz  zdejmować koło zębate wałka rozrządu to poluzuj  na nim śrubę i  okoliczne  przed zdjęciem  paska

- przekręcamy wałem ( pomóc sobie można tym przyrządem do odkręcania śruby wału)

lub wkręcić śrubę tłumika   i za jaj pomocą obracać wałem tak by znaki ustawcze się nam pokryły (patrz  instrukcja  graficzna  niżej )

 

pamiętaj  obracaj  silnikiem ZAWSZE W PRAWO należy przyjąć zasadę nie cofania

 

( znak ustawczy na kole zębatym ( kropka ) powinien znajdować się naprzeciw wskaźnika na obudowie ( żebro )

( wpust wału ( klin ) powinien być na godzinie 12 i pokrywać się ze strzałką na obudowie

( tego nie widać szkic jak  to  wygląda   masz  dalej  jako  instrukcja   "grafika  "     )

 

  • wsunąć przyrząd ustawczy fi 9,5 ( wiertło ) w otwór

    ( blokujemy tym sposobem pompę wtryskową )

    jest i  „ma „ być ciasno ale  gdyby nie było jednak  możliwe włożenie 

    można lekko dopasować poruszając wałem

 

ta   osłonka  to  by  nie  kaleczyć  sobie  dłonie  o  ostrze     :) tego  wyjątkowo  specjalistycznego  przyrządu 

 

  • wejść pod auto w miejscu korka spustowego wkręcić przyrząd z korka i wiertła fi 4,7

    (sprawdzić czy trafiamy w specjalne do tego celu miejsce na kole zamachowym  na  zdjęciu  drugim  widać  korek  i małe  wiertło    ) na  kole  zamachowym  jest  przeznaczone  temu nacięcie 

  • tu uwaga można się bez tego obyć przy odrobinie uwagi     (NIE  MAM  TEGO  ZDJĘCIA  ALE   JAK  ZAJRZYSZ  ZOBACZYSZ )

  • mając zablokowane te elementy

    poluzować śrubę napinacza paska lub nawet całkowicie zdjąć  napinacz

  • zsunąć pasek

  • nie przekręcać teraz kołem wałka rozrządu innymi się nie da bo mamy je zablokowane

 

WERYFIKACJA :

po zdjęciu paska , napinacza i rolki

BARDZO dokładnie oglądamy komorę zdjęte koła i zębatki, wszystkie uszkodzenia choć myślę rzadkie mogą być bardzo szkodliwe

  • odkręcamy śrubę  koła zębatego  wałka rozrządu , zdejmujemy ściągaczem

    lub w zastępstwie dorobionym prowizorycznym  nie obracamy kołem

  • zdejmujemy koło zębate wału podobnie  (  u  mnie  zeszło  lekko) gdyby  jednak  były  opory  są  tam  trzy  otworki M5  co  ułatwi  zdjęcie   

  • wydłubujemy uszczelniacze

  • dokładnie czyścimy komorę

  • wciskamy nowe ( posmarować można wręcz   trzeba je olejem )

  • zakładamy koła i lekko dokręcamy

    dotyczy koła rozrządu ,  zaleca się użyć tu kleju do gwintów  dokręcimy je z siłą 45 Nm po założeniu paska

 

ZAKLADANIE NAPINANIE :

 

  • montujemy rolkę (nakrętkę  na klej  i dokręcamy   45Nm)

  • luzujemy trzy nakrętki na kole zębatym pompy wtryskowej

wyjaśnienie ( bez obaw  nic  tam  nie  odpadnie  ) luzujemy po to by pasek odnalazł się w wykorbieniach zębów kół bo jest  nowy  i  musi  się dopasować  

  • zakładamy pasek :

    zakładamy zwracając uwagę na punkty ustawcze by nie uległy przesunięciu  

  • na  niektórych paskach  mogą  być  znaki  kierunkowe  zakładaj  zgodnie  kierunek  w  prawo   (  czasem  nie  ma :)  ) 
  • montujemy napinacz

  • napinamy , przykręcamy sprawdzamy czy wszystkie punkty nam się pokrywają

    przykręcamy trzy śruby M6 na kole pompy

  • jeśli wszystko OK

    napinamy już za pomocą klucza dynamometrycznego ( 18 – 20 Nm )

    pierwszy raz proponuję w górnej granicy  a  nawet  więcej    ,   napinacz ma specjalne wycięcie na kwadrat 13 mm 
     to  je  wykorzystaj   przygotowany  bądź  na   dokręcanie  drugą  ręką  śruby  napinacza   

  • po napięciu o wymagany moment kontrujemy dokręcając śrubę napinacza

    ( użyłem tam też kleju )

  • wyjmujemy wszystkie blokujące elementy ( wału i pompy)

  • obracamy wałem kilka razy(może  być  rozrusznikiem)

  • tylko nie  raz  jak  podają  w  instrukcjach   chodzi  tu  o  ułożenie  się  paska  

    sprawdzamy ponownie ustawienia znaków

 

( ważne by sprawdzić czy przyrząd ustawczy na pompie wtryskowej wchodzi nam suwliwie

w swe miejsce )

  • luzujemy śrubę napinacza

  • ponownie napinamy ( 18-20 Nm)teraz  już  naprawdę  patrząc  na  wskazania  

  • dokręcamy śrubę napinacza   45Nm 

jeszcze  raz  wszystko  sprawdzamy   bo  zamykamy  komorę    

i jest po temacie :):):):)

 

 

Dodam :

ważne by punkty ustawcze wału ( na kole zamach ) rozrządu ( kropka na kole naprzeciw żebra ) i suwliwie wchodzący przyrząd ustawczy ( wiertło fi 9,5 )

znajdowały się na swoich miejscach   mamy wtedy gwarancję poprawności ....

 

Montaż PO dziele :

 

  • oczyszczamy pokrywę ze starej uszczelki

  • montujemy uszczelniacz ( jeśli go mamy ) dekla wału 

  • włożyć śruby w odpowiednie miejsca

    do tego służył nam szablon  bo  spamiętać  było  trudno

  • pokrywę  jak  i  pompę  dokręcać   z  siłą  25 Nm

  • prawdopodobnie zdjęta była pompa wody jeśli tak to zamontować na nowej uszczelce oczywiście na wcześniej oczyszczone powierzchnie styku  warto  też sprawdzić  jaki  maluz  osiowy  co  pomoże  nam  poznać  jej  stan

          (  w  td 300 pompa  wody  nie  ma  wspólnych  srub  z  deklem  więc  problem nowej  uszczelki odpada  )

  • zamontować wspornik pompy wspomagania

  • pompę

  • alternator

  • i tak dalej aż wszystkie części znikną wam ze stołu lub kartonika

     

  • jedynym jeszcze utrudnieniem będzie montaż tłumika drgań  z jego wielką śrubą :

  • założyć tłumik ( posmarować klejem klin i okolice )

    - dokręcić na maxa

  • odkręcić nakrętkę śrubę ( dać klej )

  • dokręcić z momentem 80Nm oczywiście blokując przyrządem made in ....VN

 

 

składanie to już zabawa :

nalać płyny chłodzącego i uruchamiać :):):)

 

jeśli wszystko zrobiłeś jak napisałem masz banana na twarzy Smile

jeśli nie masz banana

 

rozbierasz jeszcze raz .......................Yell

 

wszystkim wytrwałym dziękuję za doczytanie do końca  ,   można było lakoniczniej bo część zadań jest oczywista ale

w końcu to ma być Land Klinika

 

ps  rysunek  pomocniczka   

 

 

Ps jeśli pominięty został jakiś ciekawiący cię aspekt lub masz dobrą konstruktywną myśl/uwagę  chętnie o  nią uzupełnię  ten  tekst 

bo jednak pamięć jest zawodna a i nie wszystko wydaje mi się istotne

 

tu  zdjęcia  w  skali  większej   

http://picasaweb.google.com/Piotr.Lasocki/Rozrzad#

 

Ps do problemów tu nie opisanych zastosowanie ma zdrowy rozsądek

i podstawy warsztatologii

przypomnę  iż  dotyczy  to  modelu  200   tdi   

w  modelu  300     są  drobne  zmiany  np: siła  napięcia  paska                                   ( o  dziwo  mniejsza 14-16Nm ) czy  wygląd  koła  na  wale (  zmiany  w  prowadzeniu  paska  ) merytorycznie   działania  są  zgodne   i nie   trzeba tyle  demontować  gratów (pompy wspomagania i jego  wsornika )   

tu  opisana  jest  wymiana  w  300 tdi  

http://www.difflock.com/servicing/300tdi-timingbelt/index.shtml

 

wszystkim  samodzielnym   wymieniaczom   powodzenia  Wink

.PiotrVN

     

Written by :
PiotrVN
 
Poprawiony: środa, 20 kwietnia 2011 10:35
 
 

Wszelkie prawa zastrzeżone - logo landklinika.pl chronione jest prawem autorskim. Wykorzystywanie bez pisemnego zezwolenia zabronione.