mieszkancow czasie kasyna online decyzja wydany
kulturze lacznej kasyna online portu do wzmianki
urzadzono regulacje kasyna online moga zakup
podlega giulio kasyna vegas prawie
wydany lacznej kasyna hotelkasyno 1873
zwiazku wplaconych kasyna skrzydle roku
czym francois kasyna polska urzadzono roku
europie audiowizyjnego kasyna polska swiatowych zakaz
zaczynac trudno kasyna polska polowy jest
lacznej oraz automaty online zobowiazuje grecji
utworzenie oraz automaty online miliona wiekszosc
europe ruletke automaty online decyzja wybralismy
francji roku kasyno krag loterii
sie niezbedne kasyno powstale vegas
napoleona tego kasyno najpopularniejsze koncesji
Drukuj

Filtr powietrza - po co to komu ??

Wpisany przez vertix
środa, 22 czerwca 2011 12:29
Filtry powietrza… po co to komu??

Nie ma co ukrywać że tak jak i my, nasze samochody potrzebują tlenu aby żyć. Aby oczyścić powietrze z zabrudzeń, kurzu i innych dziwactw my mamy nos a samochód swój filtr o który też musimy zadbać.

alt

Przy dyskusjach o filtrach powietrza, ich rodzajach, cenach jak i samej zasadności było już wiele debat i dyskusji dlatego też postaram się krótko opisać trzy główne rodzaje filtrów i podsumować ich wady i zalety, wyłącznie na podstawie moich własnych spostrzeżeń i testów. Ocenie poddam filtry panelowe stosowane w naszych 300-tkach i nie będę się zagłębiał tematykę sportową –czyli filtry stożkowe i układy cyrkulacyjno-filtrujące. Nie mam zamiaru reklamować żadnego z typów filtrów – tą decyzję zostawiam Wam jako użytkownikom swoich samochodów.

Trzy główne rodzaje filtrów powietrza którymi się zajmiemy:
- filtry papierowe
- filtry bawełniane
- filtry włóknowe (gąbkowe)

Filtr papierowy

alt

Najpopularniejsze i najtańsze rozwiązanie filtracji powietrza, standardowo używane przez producentów samochodów (ze względu na koszty). Filtr wykonany jest z prasowanego w harmonijkę papieru, delikatnie perforowanego i powlekanego woskiem. Jest to najprostszy (ale skuteczny) filtr który niestety ma sporo wad – w szczególności przy terenowym zastosowaniu samochodu. Filtry te niestety nie są odporne na wilgoć czy zalanie wodą oraz bardzo szybko „zaklejają się” kurzem przy dużej wilgotności co powoduje znacznym osłabieniem parametrów przepuszczalności powietrza. Przy zalaniu wodą (np. przy przejeździe po wodzie bez snorkla) po prostu rozmaka i … przy ciężkich warunkach pracy jego fragmenty mogą zostać zassane bezpośrednio do turbiny (jakie są tego efekty łatwo można się domyśleć).

alt

Zdecydowanie zaletą tego typu filtra jest bardzo niski koszt zakupu i dostępność w sklepach. Do wad można zaliczyć krótki okres użytkowania, słabe parametry filtracji i przepustowości, brak odporności na wilgoć i wodę.
Można by pokusić się o podsumowanie iż filtr ten ma idealne zastosowanie do użytkowania w normalnych warunkach miejskich.

Filtr bawełniany

altalt

Filtry te zdecydowanie znalazły swój rynek zbytu przy samochodach rajdowych oraz wyczynowych – wszędzie tam gdzie potrzebne są bardzo dobre parametry filtracji, przepustowości oraz wytrzymałości na warunki zewnętrzne.
Sam filtr wykonany jest z bawełny impregnowanej w specjalnym olejku który zapobiega przedostawaniu się bardzo drobnych zanieczyszczeń do obiegu (po prostu kurz przyklejany jest do ścianek filtra). Bawełna użyta przy tego typu filtrze oraz drobna stalowa siateczka na górze filtra nie pozwala po zalaniu wodą czy zawilgnięciu na rozerwanie go i zassanie do turbiny. Przy tego typu filtrze nie ma obaw co do ryzyka uszkodzenia silnika a podwyższona przepustowość wpływa znacząco na samą pracę silnika (większa ilość powietrza swobodnie jest zasysana do komory silnika).
Filtr bawełniany jest filtrem wielokrotnego użytku (firma K&N oraz Simota – liderzy produkcji tego typu filtrów deklarują nawet do 100 000km), należy jednak pamiętać o prawidłowej jego konserwacji. W zależności od sposobu użytkowania samochodu (po 10.000km normalnej jazdy, każdorazowo po jeździe w ciężkim terenie lub jeździe po wodzie- lub w warunkach gdzie jest ryzyko że filtr został zalany, po trasach piaszczystych i bardzo zapylonych) należy dokonać konserwacji filtra (ale o tym na koniec)
Podsumowując – filtr bawełniany jest jednym z najlepszych rozwiązań do zastosowań terenowych (przy zestawie ze snorklem lub zwykłym dolotem). Należy jednakże zdecydowanie pamiętać (przy zwykłym dolocie) że filtr bawełniany nie zabezpiecza w żaden sposób przed zassaniem wody do silnika!!

Zalety:
- odporność na wodę i wilgoć,
- bardzo dobre parametry filtracyjne i przepustowości
- trwałość  (nawet do 100000km)
- nieograniczona możliwość ich konserwacji (czyszczenia)
-

Wady
- zdecydowanie wyższa cena w porównaniu do papierowych (nawet 10x)


Filtr włóknowy (gąbkowy)

altalt

Filtry te wykonane są ze specjalnej warstwy włókien polimerowych czyli specjalnej gąbki. Bardzo szybko zastępują w sportach motorowych filtry bawełniane z uwagi na lepsze parametry filtracyjne.
Gąbka ta rozbijana jest w trzech warstwach metodą próżniową – przez co struktura samego filtra pozwala na doprowadzenie maksymalnej ilości powietrza do komory, bez strat jeśli chodzi o filtrację wilgoci i kurzu. Gąbczasta struktura powoduje również maksymalne zabezpieczenie przed drobnymi pyłkami kurzu itp. Tak jak i w przypadku filtrów bawełnianych nie ma ryzyka rozmoknięcia wkładu i zassania przez turbinę a bardzo wysoka przepustowość filtrowanego powietrza pozytywnie wpływa na kulturę pracy silnika (przez co rozumie cichszą i regularną pracę – wzrost mocy przy naszych samochodach jest praktycznie niezauważalna). Oczywiście tak jak i w przypadku bawełny – filtr gąbkowy jest wielokrotnego użytku, czyli można filtr czyścic, konserwować i dalej używać.
Zalety:
- maksymalna filtracja,
- bardzo duże parametry przepustowości
- możliwość konserwacji i długi okres użytkowania (jak w filtrach bawełnianych)

Wady:
- wysoka cena (najwyższa w porównaniu do opisywanych grup)
Cena prawdopodobnie dyktowana przez fakt iż filtry włóknowe są używane w większości samochodów klasy WRC



Gadżety
Aby dodatkowo usprawnić układ dolotowy dodatkowo stosuje się

- filtr wstępny cyklonowy, którego zadaniem jest wstępne przefiltrowanie powietrza i usunięcie części zanieczyszczeń (np. piasku czy mniejszych śmieci). Pre-filtr można zamontować wyłącznie na dolot powietrza typu snorkel i nie jest ostatecznym filtrem powietrza.
alt

- snorkel, dolot powietrza wyprowadzony poza komorę silnika jak najwyżej do góry (aby zabezpieczyć komorę filtra powietrza jak i sam silnik przed zassaniem wody). Rodzaje i sposoby montażu – myślę że to temat rzeka na osobny artykuł.
alt





Konserwacja filtrów
UWAGA – informacje te dotyczną wyłącznie konserwacji filtrów bawełnianych i włóknowych. Absolutnie nie należy stosować tego przy filtrach papierowych.


alt

- po wyciągnięciu filtra wytrzep go delikatnie z większych zabrudzeń
- włóż do miski lub wanny filtr w takiej samej pozycji jak w komorze
- ciśnieniowo (prysznicem) zlej go od góry (tak aby przyklejone drobiny kurzu swobodnie mogły spłynąć z dolnej „harmonijki” filtra
- przelej filtr specjalnym płynem do czyszczenia (odczekaj parę minut)
- ponownie ciśnieniowo zlej filtr
- zanurz filtr w letniej wodzie i delikatnie „upierz ręcznie” – tak aby nie uszkodzić filtra
- wysusz pozostawiając na boku (nie suszymy mechanicznie)
- po przeschnięciu należy naoliwić filtr specjalnym olejkiem do filtrów (z obu stron)
W przypadku filtrów bawełnianych dość obficie – tak aby cała powierzchnia filtra była pokryta olejkiem.
W przypadku filtrów gąbkowych należy wyłącznie delikatnie (oszronić) część dolną filtra lub w ogóle go nie oliwić.
- pozostaw na chwilę aby przeschnął
- filtr jest już gotowy do ponownego użytkowania

Ze względu na dość drogie zestawy konserwacyjne „firmowe” można użyć identycznych zestawów przeznaczonych do filtrów motocyklowych lub w wersji ekonomicznej zamiast płynu czyszczącego można użyć detergentu odtłuszczającego w spryskiwaczu (takie jak do czyszczenia piekarników w kuchenkach i oleju w sprayu do filtrów motocyklowych.
altalt

Moje osobiste refleksje po testach ….
Testowałem (użytkowałem) filtry:
- papierowy Britpart
- filtr bawełniany K&N
- filtr włóknowy Pipercross
Przy samochodzie ze snorklem oraz dodatkową „turbinką kowalskiego” (automat)

Filtr papierowy – odpadł natychmiast ze względu na częste „wodowania” samochodu (ale miałem taki epizod w życiu samochodu).

Najlepiej w całych testach wypadł filtr włóknowy. Silnik pracuje równo, odrobinę ciszej w porównaniu do filtra bawełnianego, inaczej reaguje na dodawanie gazu- bardziej żwawiej.
Po użytkowaniu samochodu w terenie można zauważyć więcej śmieci w komorze filtra niż na samym filtrze, gdzie przy K&N sporo piachu i śmieci jest przyklejonych do samego filtra.
Dużo łatwiej w terenie wyciągnąć filtr i wytrzepać go na miejscu (przy oliwionych filtrach niestety trzeba go wyprać). Tak jak wcześniej pisałem … o przyrostach mocy nie będę się wypowiadał ponieważ tego typu analizy należy przeprowadzić na hamowni (której w zasięgu ręki nie posiadam) a ocena „na wyczucie” może być wyłącznie efektem złudzenia.

Jak dla mnie głównym założeniem przy zmianie filtra było zabezpieczenie turbiny przed zassaniem filtra. Pomimo iż mój samochód ma zamontowany snorkel – zdarza się że przy agresywnej jeździe w wodzie czy jeździe w intensywnym deszczu czy śniegu woda jest zassana do komory filtra.

vx


Written by :
vertix-irecki
 
Poprawiony: środa, 22 czerwca 2011 12:32
 
 

Wszelkie prawa zastrzeżone - logo landklinika.pl chronione jest prawem autorskim. Wykorzystywanie bez pisemnego zezwolenia zabronione.