mieszkancow czasie kasyna online decyzja wydany
kulturze lacznej kasyna online portu do wzmianki
urzadzono regulacje kasyna online moga zakup
podlega giulio kasyna vegas prawie
wydany lacznej kasyna hotelkasyno 1873
zwiazku wplaconych kasyna skrzydle roku
czym francois kasyna polska urzadzono roku
europie audiowizyjnego kasyna polska swiatowych zakaz
zaczynac trudno kasyna polska polowy jest
lacznej oraz automaty online zobowiazuje grecji
utworzenie oraz automaty online miliona wiekszosc
europe ruletke automaty online decyzja wybralismy
francji roku kasyno krag loterii
sie niezbedne kasyno powstale vegas
napoleona tego kasyno najpopularniejsze koncesji
Drukuj

Mała wajcha: po co to komu? (Subiektywny poradnik na przykładzie D2)

Wpisany przez pamejudd
środa, 10 października 2012 23:52

Discovery Transfer Case Lever Knob

Wielu użyszkodników Disco w pierwszych miesiącach posiadania auta odkryło tajemniczą małą wajchę na północ od lewarka zmiany biegów. Niniejszy artykuł jest próbą prostego wyjaśnienia jak i kiedy tę wajchę się przekłada oraz jak współdziała ona z niektórymi systemami elektronicznymi Disco 2.

 

 

 

 

Podstawy:

Wajcha (zwana też dźwignią reduktora) z reguły posiada trzy podstawowe położenia: H-N-L. Przemieszczać się pomiędzy nimi powinniśmy na postoju bądź do prędkości 8 km/h (z jednym wyjątkiem, ale o tym później) i przy dźwigni zmiany biegów w neutralnym położeniu. Funkcja tej wajchy, to - najkrócej mówiąc – uruchamianie zestawów biegów o różnych przełożeniach (literki powyżej oznaczają: L - „low” - biegi niskie; H - „high” - biegi wysokie; N - „neutral” - pozycja neutralna). Odbywa się to za pomocą skrzyni rozdzielczo-redukcyjnej (reduktora), będącej rodzajem dodatkowej skrzyni biegów, pełniącej funkcję zbliżoną do przedniej przerzutki w rowerze.

Niektóre wajchy posiadają jeszcze dodatkowe położenie, odpowiedzialne za włączenie blokady centralnego mechanizmu różnicowego. W przypadku D1 i Defendera położenie to jest opisane jako „diff-lock” na wajsze. W przypadku D2, z których większość nie miała fabrycznie zamontowanego diff-locka, sprawa się komplikuje. Na temat tego w których D2 był, a w których nie było difflocka napisano już sążniste traktaty. Na potrzeby tego artykułu wystarczy tylko informacja, że jeśli dźwignię reduktora da się przesunąć z centralnego położenia („N”) w lewo i słyszymy przy tym delikatny „klik”, to znaczy że nasze D2 jest wyposażone w blokadę centralnego dyfra uruchamianą z wajchy. Jeśli nie – wchodzimy na forum i uruchamiamy wyszukiwarkę w poszukiwaniu któegoś z zyliona wątków na ten temat.

 

Co dokładnie oznaczają różne położenia?

„H” - najprostsze do opisania. Używamy do jazdy drogowej oraz wszędzie tam gdzie nie potrzebujemy wysilać silnika. Kropka. W tej pozycji automatyczna skrzynia umożliwia nam wybór trybu sportowego, wydłużającego biegi i robiącego z naszego auta bolid F1.

„N” - w tej pozycji napędy są rozpięte i obroty silnika nie są przenoszone na wały napędowe (i odwrotnie). Stosuje się do holowania, przepychania, itp.

„L” - niższe biegi, wyższa szkoła jazdy. W tej pozycji nasz samochód uzyskuje większy moment obrotowy na kołach, tracąc jednocześnie zdolność rozwijania wyższych prędkości. Ma to mnogość zastosowań, z których najpopularniejsze postaram się opisać w sekcji „praktyka”. Przy tym położeniu wajchy uzyskujemy dostęp do hamulca zjazdowego (HDC), „manualnego” trybu skrzyni automatycznej, a użytkownicy D2 na poduchach mają dodatkowo możliwość podniesienia tyłu auta tak żeby mogło poudawać terenówkę. Uwaga: z załączonym reduktorem zasadą jest że na płaskim terenie ruszamy z drugiego biegu (użytkowników automatu ta uwaga dotyczy tylko jeśli włączyli tryb „manualny”)

„DIFF-LOCK” - w tym położeniu przedni oraz tylny wał napędowy są spięte ze sobą, w związku z czym obracają się z równą prędkością. Uwaga: nie jest to blokada mostu, a raczej tryb 4x4 znany z aut z dołączanym napędem. Wbrew powszechnemu przesądowi, blokadę uruchamiamy zawsze na nawierzchni o złej przyczepności (szuter, błoto, śnieg, lód), a jazda na niej po asfalcie nie zabije naszego auta, choć z wielu względów lepiej jej unikać. W Disco 2 podobną rolę pełni w teorii kontrola trakcji oraz system HDC. W praktyce nie jest to prawda i diff-lock (opisywany też skrótem CDL) zawsze lepiej mieć niż nie mieć.

 

Jak położenia wajchy wpływają na nasze życie, czyli co, gdzie i kiedy?

(Poniższe zestawienie nie jest wyczerpujące i nie ma za zadanie zastępować nauki na błędach.)

 

„L” plus odpowiedni bieg:

  • podjazdy pod wzniesienia (bieg: 1, 2 lub nawet 3, zależnie od nachylenia górki i/lub sypkości/grząskości podłoża); to samo dotyczy wyjeżdżania z rowów i dziur wszelakich:)

  • zjazdy: tu z reguły wystarczy L+1 lub 2

    • jeśli górka jest stroma a podłoże śliskie, możemy wcześniej wcisnąć przycisk HDC (landek pikujący ku ziemi), w tym przypadku po rozpoczęciu zjazdu następuje moment oczekiwania, po którym czujemy jak nasze auto zaczyna dohamowywać jadąc cały czas w elegancko prostej linii. Ważne żeby nie panikować i nie naciskać hamulca, bo HDC przestanie działać, a my spanikujemy jeszcze bardziej i na zblokowanych kołach możemy zaliczyć lądowanie telemarkiem na dole.

  • jazda po kamieniach („rock crawling”, mój ulubiony temat): „L”+1 lub 2. Zawsze jedziemy najwolniej jak to możliwe, szczególnie jeśli zjeżdżamy. Obowiązkowo zapinamy blokadę centralnego dyfra (jeśli mamy), bo kontrola trakcji na niewiele się przyda.

  • wyciąganie innego auta na linie statycznej: „L”+1, na grząskim również zapinamy difflock. W internecie jest parę filmików obrazujących potęgę naszych aut w roli holownika.

  • wyciąganie na kinetyku: „L” + 2 lub 1, zależnie od warunków. Temat zdecydowanie nie na ten artykuł.

  • przekraczanie rowów: „L”+1 i CDL

  • błoto: „L”+1, 2, 3, 4 (zależnie od )

    • według źródeł pisanych, w błocie używamy jak najmniej gazu; w praktyce obowiązuje szkoła „but, but, BUT!!!”.

  • brodzenie: „L”+1 lub 2: jedziemy najwolniej jak to możliwe (nie znajac podłoża), ale na tyle szybko żeby się nie zagrzebać.

 

„H” plus odpowiedni bieg:

  • droga

  • droga gruntowa, szuter (+difflock, zależnie od samej drogi)

  • lód (+difflock)

  • sypki piach (+difflock)

 

„DIFF LOCK”:

Załączamy stojąc, bądź podczas jazdy, pod warunkiem że koła są skierowane na wprost i mają dobrą trakcję. Najbardziej kontrowersyjny temat. Mój subiektywny (ale wzięty od wielu doświadczonych offroadowców i osobiście wypróbowany) punkt widzenia zaleca używania go zawsze, kiedy koła mogą stracić przyczepność:

  • wykrzyże (głazy, duże nierówności, itp.)

  • podłoże śliskie, grząskie bądź sypkie

    • uwaga co do sypkiego piachu: na płaskim difflock zapięty bądź rozpięty robi różnicę kosmetyczną; przy podjazdach, itp warto zapinać

    • podczas jazdy z większymi prędkościami (przelotówki po szutrze) możemy używać difflocka, choć zawsze warto się zastanowić czy jeśli czujemy potrzebę użycia go, nie powinniśmy czasem zwolnić ;-)

 

Uwagi Miłosza:

  • brodząc [jeśli mamy nadzieję żę podłoże nie sprawi nam niespodzianek] najlepiej jest jechać na tyle szybko, żeby nadążyć za falą czołową i jednocześnie nie dopuścić do jej kumulacji
  • jeżdżąc z zapiętym difflockiem warto pamiętać, że na układ napędowy auta (szczególnie reduktor) działają wówczas większe siły i może to owocować większym zużyciem podzespołów.

 

 

Pokasztań sobie na forum

 

 

 

Written by :
pamejudd
 
Poprawiony: niedziela, 09 listopada 2014 20:52
 
 

Wszelkie prawa zastrzeżone - logo landklinika.pl chronione jest prawem autorskim. Wykorzystywanie bez pisemnego zezwolenia zabronione.