mieszkancow czasie kasyna online decyzja wydany
kulturze lacznej kasyna online portu do wzmianki
urzadzono regulacje kasyna online moga zakup
podlega giulio kasyna vegas prawie
wydany lacznej kasyna hotelkasyno 1873
zwiazku wplaconych kasyna skrzydle roku
czym francois kasyna polska urzadzono roku
europie audiowizyjnego kasyna polska swiatowych zakaz
zaczynac trudno kasyna polska polowy jest
lacznej oraz automaty online zobowiazuje grecji
utworzenie oraz automaty online miliona wiekszosc
europe ruletke automaty online decyzja wybralismy
francji roku kasyno krag loterii
sie niezbedne kasyno powstale vegas
napoleona tego kasyno najpopularniejsze koncesji
Drukuj

[D1 i D2] Turbina turbinie nie równa...

Wpisany przez Samael ARS4x4
niedziela, 31 maja 2015 13:34

Cóż, nie będzie to artykuł o regeneracji, domowych patentach itd. Będzie to próba uściślenia pewnej wiedzy, możliwości modyfikacji oraz zbioru możliwości i efektów jakie daje nam to urządzenie. 

 

Zanim jednak przez to wszystko przebrniecie i już będziecie planować podnoszenie mocy w swoich land roverach a może nie tylko, bo tyczy się ten opis wszystkich silników diesla z turbiną, to PAMIĘTAJCIE!

PRZED POWAŻNYMI MODYFIKACJAMI MAJĄCYMI NA CELU ZWIĘKSZENIE MOCY NASZEGO SILNIKA NALEŻY WPIERW SPRAWDZIĆ JEGO STAN A PRZEDE WSZYSTKIM USUNĄĆ USTERKI!!!

Tak samo jak odbudowy blacharskiej nie zaczynamy od założenia bagażnika dachowego...

Tyczy się to szczczególnie 300tdi w którym absolutnym minimum jest sprawdzenie stanu panewek korbowych które bardzo lubią się wycierać oraz pomiar kompresji, podobnie w td5, pomiar kompresji da pewne pojęcie o stanie silnika. Silnik w stanie agonalnym należy wyremontować lub wymianić, podnoszenie mocy będzie nie efektywne lub bardzo krótkotrwałe... 

 

Wpierw kompedium skrutów i nazw:

1. Obudowa części zimnej zwanej też kompresorem - najrpościej... to to srebrne, część odpowiadająca za sprężanie powietrza. W nomenklaturze sprężarkowej jej wielkość określa zawsze pierwsza część nazwy turbosprężarki, np. GT2052V lub T25-029. A wygląda to tak:

2. Analogicznie mamy wirnik kompresora, czyli element bezpośrednio odpowiedzialny za budowanie ciśnienia

3. Część gorąca, zwana turbiną, czyli miejsce w turbinie gdzie gazy spalinowe napędzają wirnik części gorącej. To on bezpośrednio przez wałek przenosi napęd na wirnik kompresora. Dla zobrazowania:

 

Zacznijmy teraz chronologicznie, od 300tdi, czy to Classic, Discovery czy Def. Turbosprężarka jaka siedzi w 300tdi to Garret T25 o bardzo specyficznej odmianie, gdyż z T25 pochodzi tylko część zimna, wirnik części gorącej jest porównywalnej wielkości co w T2 czyli dużo mniejszej turbinie.

Co to oznacza, oznacza to że turbina wstaje dość późno, okolice 1800 obrotów, co daje wyczuwalną turbo dziurę, turbo pompuje w miarę do końca. Dlaczego po znaczącym podniesieniu dawki bądź doładowania auto zaczyna dymić ? I w sumie na dużym doładowaniu powyżej 1.3 bara jedzie gorzej niż na 1.2 bara ? Bo wirnik wydechowy jest na tyle mały że silnik zapycha się spalinami, brakuje wydajności turbinie.

Co możemy z tym zrobić ?

a) Chyba najprostszą modyfikacją jest wrzucenie turbo od 200tdi (na wzór wojskowych defów), potrzebna będzie turbina, kolektor, pierwsza część wydechu. Co nam to da ? Turbina ta jest jeszcze mniejsza, ale za to szybciej wstaje, dla osób jeżdżących ciężkimy autami, dużo w terenie, lub na wyprawach gdzie nie oczekują w sumie żadnych osiągów, ale chcą by ich auto zbierało się z dołu, może wystarczy...

b) zmienić turbinę :P Aczkolwiek 300tdi jest na tyle specyficznym silnikiem że nie ma łatwo... 

Najprościej szukać zestawu od internationala 2.8L który posiadał turbo gt2056v na zmiennej gometri pasujące pod kolektor z 300tdi ... ale jak ktoś nie ma wejścia u tego na górze by takie coś znaleźć i walizki pełnej euro by potem kupić... może być ciężko... a wygląda to tak:

 

c) wsadzić turbo pasujące do silnika charakterystyką, nowoczesne, ze zmienną geometrią, przez wykonanie kolektora, przerobienie wydechu oraz dolotu... Ja taką drogę wybrałem u siebie, w skrócie co trzeba...

*Kolektor wydechowy

*Turbina 

*Dolot do turbo 

*Dolot za turbo - można zastosować fabryczny z skróceniem rurki dolnej do intercoolera. 

*Zasilanie turbo w olej 

*Manual Boost Controler 

*Przerobienie sterowania z podciśnieniowego na nadciśnieniowe 

*Stworzenie od nowa pierwszej części wydechu

 

*Montaż 3dni 

Podpowiem że na gotowo to koszt rzędu 3,5tyś zł.

Efekty? 

W pigułce...

Discovery I 300TDI 

Turbina: GT2052V seria + kolektor by ARS4x4

Wydech: Krótki przelot 60mm na jednym tłumiku, wyjście pod progiem

Intercooler: 600x300x76mm jednostronny

Dolot: turbo-FMIC 50mm, FMIC - kolektor 64mm (przespawane wejście do kolektora)

Doładowanie na czas pomiaru 1.3bar (codzienne do eko drivingu... max przy jakim nie przekracza max EGT to 1.5bara)

Dawka ustawiona bardzo rozsądnie. 

 

Podobnie sprawa wygląda w D2 z td5. Można wstawić turbinę z VNT, jest to jednak zadanie dużo prostrze, wystarczy zastosować adaptery z flanszami mocującymi do kolektora i wydechu. 

Przed częścią wspólną dla 300tdi czy td5 napiszę trochę o turbinie z td5.

Jest to dokładnie GT2052s, czyli turbina posiadająca tradycyjny wastegate, co to oznacza ? Że w turbinie jest klapka, sterowana nadciśnieniową gruszką, która po otwarciu się pozwala spalinom ominąć wirnik turbiny by zwolniła i nie budowała już wyższego ciśnia. Obrazowo:

 

Czyli jak się można domyśleć, turbo GT2052v ze zmienną geometrią które idealnie pasuje do 300tdi to takie same turbo jak w td5 tyle że różniące się sterowaniem. Co daje nam to sterowanie ? Mega szybkie wstawanie... Doładowanie w 300tdi z taką turbiną pojawia się już przy 1300rpm, w td5... jeszcze szybciej ;)

Co to jest to całe VNT ? Polecam filmik:

Zasada działania VNT

 

Teraz dochodzimy dla części wspólnej dla 300tdi i td5. Czyli modyfikacji turbosprężarki, co popularnie możemy nazwać hybrydą.

Co to oznacza... ? Oznacza to iż fabryczną turbiną można wyposażyć w większych rozmiarów wirnik części zimnej z odkuwanego aluminium, co to daje ? Wiadomo, większą wydajność, ale z racji iż jest też dużo lżejszy od fabrycznego odlewu, dużo szybciej się rozpędza, nie potrzebując do tego takiej prędkości obrotowej by uzyskać zadane ciśnienie jak fabryczny wirnik. Co nam ten niezrozumiały bełkot daje ? Bardzo szybkie wstawanie, wręcz na poziomie turbiny z vnt. 

Jak to wygląda ?

Wirnik kuty

Oczywiście w tym przypadku mamy też kilka możliwości...

Ale, żeby nie było zbyt pięknie, aby wykonać taką modyfikację należy przeprowadzić pełną regenerację turbosprężarki w wersji powiedzmy HD. Co to znacza ? Przy zastosowaniu większego wirnika pojawiają się drobne dysproporcie w siłach działających na wnętrzności takiej turbiny, dlatego należy zastosować wzmocnione uszczelniacze i łożyska, tkz. 360* thrust bearings, dla zobrazowania:

 

Konieczność regeneracji HD wiąże się też z tym, iż należy wyfrezować pod większy wirnik obudowę części zimnej turbosprężarki, dokładne dopasowanie i brak luzów jest wymagane dla dobrej wydajności. 

Porównanie fabrycznej turbiny po regeneracji z turbiną po zastosowaniu modyfikacji stage I ale na odlewanym a nie kutym wirniku (zobrazowanie wielkości).

turbo standardowe turbo stage I

 

W pigułce: W tej samej obudowie otrzymujemy zaklętą większą wydajność i szybsze wstawanie turbiny, a największa zaleta tego iż nie wymaga to żadnych modyfikacji elementów przyległych do turbiny. W końcu to nasza stara dobra turbina tyle że na sterydach ;)

 

Oczywiście tej modyfikacji też jest kilka wariantów, bo są różne wirniki, można powiększyć też wirnik wydechowy i zgrać go z jeszcze większym wirnikiem części zimnej, jak wiadomo do tego wszystko można dorzucić mniej restrykcyjny wydech, większy intercooler, obrobić kanały w głowicy...

Dla niektórych będzie to artykuł bez sensu, bo wystarczy im podkręcenie dawki, bądź będą woleli wgrać program do td5, ale nie zapominajmy że modyfikacje można łączyć :P Tak jak turbo VNT też można zrobić hybrydowe :P 

 

Pozdro i niech moc będzie z Wami !

Andrzej.

Written by :
Samael
 
Poprawiony: poniedziałek, 01 czerwca 2015 19:46
 
 

Wszelkie prawa zastrzeżone - logo landklinika.pl chronione jest prawem autorskim. Wykorzystywanie bez pisemnego zezwolenia zabronione.