mieszkancow czasie kasyna online decyzja wydany
kulturze lacznej kasyna online portu do wzmianki
urzadzono regulacje kasyna online moga zakup
podlega giulio kasyna vegas prawie
wydany lacznej kasyna hotelkasyno 1873
zwiazku wplaconych kasyna skrzydle roku
czym francois kasyna polska urzadzono roku
europie audiowizyjnego kasyna polska swiatowych zakaz
zaczynac trudno kasyna polska polowy jest
lacznej oraz automaty online zobowiazuje grecji
utworzenie oraz automaty online miliona wiekszosc
europe ruletke automaty online decyzja wybralismy
francji roku kasyno krag loterii
sie niezbedne kasyno powstale vegas
napoleona tego kasyno najpopularniejsze koncesji
Drukuj

V8 - brak ciśnienia oleju.

Wpisany przez Peter
wtorek, 24 września 2019 00:20

Brak ciśnienia oleju w V8

Starym V8 zdarza się nagle stracić całkowicie ciśnienie oleju po wymianie albo długim postoju. Poniżej znajduje się wszystko, co należy wiedzieć na ten temat, i jak sobie z tym łatwo poradzić.

Silniki 3.5 i 3.9 z zębatkową pompą mają słabo zaprojektowany układ olejowy. Pompa znajduje się daleko od smoka, zasysa olej przez długą rurkę która na dodatek po drodze kilka razy zakręca. W pewnych warunkach, pompa może łatwo się zapowietrzyć i w przeciwieństwie do wszystkich normalnych aut, sama nie zaciągnie oleju od nowa.

Problem może wystąpić:

- Zawsze, jeżeli rozbierze się pompę i spuści z niej olej

- Czasami przy wymianie oleju

- Rzadko, ale może, po długim postoju, albo nawet po zaparkowaniu auta pod kątem przodem do góry

- Po założeniu niewłaściwego filtra.

Pompa zaciąga olej przez smok i pcha go do filtra przez otwór znajdujący się w gnieździe filtra nad sitkiem. Czysty olej płynie do silnika przez centralną rurkę, po drodze mijając czujniki ciśnienia w obudowie pompy.

Filtr do V8 musi posiadać zawór zwrotny (w zasadzie jest to membranka), zapobiegający spłynięciu oleju do miski. W przeciwnym wypadku, olej z magistrali olejowej silnika i pompy spłynie po zgaszeniu motoru. Jeżeli pompa jest w dobrym stanie, może będzie w stanie napełnić się z powrotem. Jeżeli jest wyrobiona (a jeśli jej nie robiliście to już na pewno jest), prawie na pewno NIE.

Czasami w dobrym filtrze zawór ulega uszkodzeniu, i po odpaleniu silnika nagle okazuje się, że ciśnienia nie ma. W takim wypadku absolutnie NIE można czekać, aż może zaciągnie, ani tym bardziej gazować silnika, żeby może zaciągnął bardziej. Ludzkość zna przypadki zarżnięcia silnika w taki sposób. Jeżeli po odpaleniu świeci się kontrolka i przez kilkanaście sekund nie gaśnie, należy natychmiast zgasić silnik i odpowiednią metodą napełnić pompę.

Problem jest dobrze znany. Oficjalna metoda polega na rozebraniu pompy i zapchaniu wazeliną aby ją doszczelnić. Zalecana metoda polega na wyjęciu aparatu zapłonowego i kręceniu napędem pompy wkrętarką przy pomocy odpowiedniego pręta. Dostępne jest nawet coś o nazwie "przyrząd do nabijania pompy oleju" w postaci rurki z nacięciem w cenie 23.95 funta. To działa, ale jest bardzo upierdliwe. Poza tym, można kręcić kilkanaście sekund i wystarczy, ale można i 20 minut (znany przypadek). Ludzkość zna też inne patenty. Można wymienić np. wpychanie wazeliny do pompy strzykawką przez gniazdo zaworka upustowego.

Pomysły angielskich inżynierów i dla masochistów może sobie zostawimy, poniżej metoda łatwa, w miarę szybka, i w 100% skuteczna. Wymaga jedynie całkowitej staranności i odpowiedniej chyżości ruchów.

Potrzebne będą:

- około 1,5 litra oleju, najlepiej 20W50

- wężyk o średnicy zewnętrznej pasującej do gniazda czujnika ciśnienia oleju (jak go znajdę to zmierzę), długości min. 30cm plus dopasowany do niego lejek (kuchenny sprawdza się idealnie)

- dobry filtr oleju

- zły filtr oleju

- klucz 26 lub 27 do zaworu upustowego, klucz chyba 19 do czujnika ciśnienia, klucz do filtra oleju

- płaski śrubokręt

- miska na ściekający olej

- ręczniki papierowe, ew. chustki albo ostatecznie srajtaśma.

Zły filtr to taki, który pasuje, ale nie posiada zaworka zwrotnego. Należy kupić taki, który ma ten sam gwint, tą samą średnicę uszczelki, ale nie ma zaworka zwrotnego (anti-drain valve). Na przykład:

alt

Procedura:

- Przygotowujemy właściwy filtr oleju, powoli napełniając go świeżym olejem. Może do niego wejść nawet z pół litra.

- Przygotowujemy zły filtr oleju jw.

- Odłączamy + z cewki zapłonowej.

- Wykręcamy wszystkie świece.

- Oczyszczamy dokładnie z brudu okolice zaworu upustowego i czujnika ciśnienia. Skrobiemy śrubokrętem i czyścimy chustkami.

- Odkręcamy filtr oleju i czujnik ciśnienia (jeżeli są dwa - do kontrolki i do wskaźnika - to górny)

- Wyjmujemy zawór upustowy. Na ogół nie wyleci sam, można go łatwo wydłubać śrubokrętem. Tłoczek zaworka powinien poruszać się lekko w tulei. Jeżeli tak nie jest, należy go dokładnie przeczyścić. Zaworek często się zacina, zazwyczaj dlatego że jest w najniższym punkcie i gromadzi się w nim brud. Należy przejrzeć stan sprężyny i miedzianej podkładki uszczelniającej zakrętkę. Wszystko czyścimy i odkładamy w absolutnej czystości na papierach. Ręczniki papierowe są najlepsze, dobrze czyszczą i chłoną olej nie zostawiając farfocli. Brud z tulei zaworka zasadniczo sam wypłynie, ale czyścimy ją profilaktycznie.

- Przykręcamy zły filtr uprzednio napełniony olejem.

- Wkręcamy wężyk w gwint czujnika i przez lejek zaczynamy zalewać olej. Dzięki temu, że mamy zły filtr, olej przepłynie przez niego i napełni pompę. Poza tym, jeśli lejek będzie wysoko, olej popłynie także w drugą stronę i ochroni nam panewki i wałek rozrządu.

- Napełnianie filtra trochę potrwa. Może nawet kilkanaście minut. Gdy z gniazda zaworka upustowego popłynie olej, będzie to znak że wszystko działa a pompa zaczyna napełniać się olejem. W tym momencie należy zamontować zaworek z powrotem.

- Dalej wlewać olej do lejka. Ile, nikt nie wie. Ćwiartka powinna wystarczyć, ale można spokojnie przelać z pół litra, dla pewności. Można pomóc pompie się napełnić, kręcąc silnikiem w lewo za koła pasowe. Bez świec jest to bardzo łatwe. Moment kiedy pompa i ssak się napełnią może pomóc wskazać bagnet oleju, na którym powinno być widoczne mieszanie się oleju nowego ze starym.

alt

alt

alt

alt

 

Teraz zaczynają się czynności bardziej wymagające.

- Mając nadal olej w lejku, należy szybko wyciągnąć wężyk z gniazda i NATYCHMIAST wkręcić czujnik, zanim wycieknie przez niego cały olej.

- Zacząć kręcić rozrusznikiem. Po 2-3 sekundach, powinno się pojawić CIŚNIENIE OLEJU.

- Kręcić przez kolejne 30 sekund, aby napełnić magistralę olejową silnika.

- Odkręcić roboczy filtr oleju i NATYCHMIAST wkręcić właściwy, napełniony uprzednio olejem. Nie patrzeć że olej spływa po mankietach i sikorach złotych. Było zdjąć.

- Ponownie zakręcić rozrusznikiem. Ciśnienie powinno się pojawić po 3-5 sekundach. Kręcić kolejne 30 sekund.

Gotowe. Można wkręcać świece, podłączyć cewkę i bezpiecznie odpalać silnik.

Inne kwestie:

- Przy wymianie oleju, ZAWSZE należy postępować według schematu: najpierw wymienić olej w misce, potem odkręcić stary filtr i NATYCHMIAST wkręcić nowy, uprzednio napełniony olejem.

- Jeżeli używamy innego oleju, do tej procedury warto użyć 20W50, ponieważ jest gęstszy i wolniej spłynie z pompy.

- Wszelkie wycieki oleju z pompy, przez uszczelki lub czujniki, należy natychmiast usuwać, bo prowadzą do zapowietrzenia pompy.

- Warto zawsze wozić ze sobą zapasowy dobry filtr oleju i wyżej wymieniony zestaw do procedur. Uszkodzenie zaworka zdarza się bardzo rzadko, ale się zdarza.

- Jeśli zdarzy się ta sytuacja, nie panikować. Nawet parę minut bez ciśnienia na wolnych obrotach nic nie zrobi. Nawet więcej, ale nie próbujcie.

- Jeśli silnik trochę pochodził bez ciśnienia, zacznie chodzić jak sieczkarnia. To przez hydraulikę zaworową, z której wyleci olej. To żaden problem. Po zrobieniu procedury popychacze powoli napełnią się olejem.

- Podobnie koniki zaworowe, które mogą sobie stukać i cykać jeszcze kilkanaście minut po odpaleniu silnika. Aczkolwiek, sprawne V8 chodzi cichutko, bez żadnych stuków. Jeżeli zawsze stuka u góry, to można się rozejrzeć za nową hydrauliką.

- Zawór upustowy w pompie warto sprawdzić tak czy siak. Lubi się zacinać, a wtedy ciśnienie na czujnikach jest, ale olej słabo dochodzi do wałka rozrządu, a jeszcze słabiej do wałka koników, który się wyciera i zaczyna stukać.

- Przydatne są foliowe rękawiczki do pieczywa z Lidla, albo lateksowe rękawiczki chirurgiczne. Nie o to chodzi, że mydło jest drogie, ale należy zachować całkowitą staranność i czystość, a w trakcie pracy do różnych rzeczy warto kilka razy zmieniać rękawice z brudnych olejem na brudne brudem i na czyste.

- Nalezy zachować całkowitą staranność i czystość wlewając olej. Ale bez paniki, silnik pod olej 20W50 ma takie pasowania, że byle paproch mu nie robi.

- Jeżeli wzięliśmy lejek z kuchni, należy przed użyciem umyć go z mąki a potem kupić żonie nowy.

Mam nadzieję, że od teraz liczba zarżniętych V8 na terenie kraju wyniesie: zero.

Written by :
Krwawy
 
Poprawiony: wtorek, 24 września 2019 00:29
 

NA FORUM

Więcej »

 

Wszelkie prawa zastrzeżone - logo landklinika.pl chronione jest prawem autorskim. Wykorzystywanie bez pisemnego zezwolenia zabronione.