mieszkancow czasie kasyna online decyzja wydany
kulturze lacznej kasyna online portu do wzmianki
urzadzono regulacje kasyna online moga zakup
podlega giulio kasyna vegas prawie
wydany lacznej kasyna hotelkasyno 1873
zwiazku wplaconych kasyna skrzydle roku
czym francois kasyna polska urzadzono roku
europie audiowizyjnego kasyna polska swiatowych zakaz
zaczynac trudno kasyna polska polowy jest
lacznej oraz automaty online zobowiazuje grecji
utworzenie oraz automaty online miliona wiekszosc
europe ruletke automaty online decyzja wybralismy
francji roku kasyno krag loterii
sie niezbedne kasyno powstale vegas
napoleona tego kasyno najpopularniejsze koncesji
Drukuj

[DI] Opony 265/75/16 MT w Disco 300Tdi + 2 cale liftu.

Wpisany przez Maćko
piątek, 16 stycznia 2009 02:00
Krótka historia montażu opon 265/75/16 MT do LR Discovery z ~2 calowym liftem.
Pacjent:
- LR Discovery 300Tdi 1996r. wersja 5 drzwiowa (seryjny, brak dodatkowego obciążenie/wyposażenia w postaci stalowych zderzaków, wyciągarki, itp.)
- Kompletne zawieszenie OME HD + ~2 cale
- Przód: sprężyny OME 767 + amortyzatory N115
- Tył: sprężyny OME 762 + amortyzatory N44
- Amortyzator skrętu: OME SD11
- Felgi 16x7 z ET + 8mm
- Opony 265/75/16 MT BF Goodrich
- Komplet polibushy z tulejami mimośrodowymi SuperPro

Na takim zawieszeniu i standardowych oponach 235/70/16 AT BF Goodrich górna krawędź zarówno przedniego jak i tylnego nadkola jest oddalona od podłoża o ok. 85 cm.

Standardowe felgi Disco mają ET + 33mm więc po zastosowaniu felg z ET +8mm uzyskujemy odsadzenie ok. 25mm w stosunku do oryginału.

Jest to całkiem sporo, bo przy oponach 265 nie ma potrzeby skręcania ograniczników i jest jeszcze ok. 1,5 - 2cm luzu między wahaczem a oponą przy maksymalnym skręcie (po przejechaniu ok. 2tyś. km w różnych warunkach nie widać śladów obcierania na wahaczach).

Jednocześnie, patrząc na błotniki z góry opona 265/75/16 nie wystaje poza obrys więc jesteśmy w zgodzie z przepisami kodeksu o ruchu drogowym bez poszerzania nadkoli.

Wszystko zmontowane, auto prezentuje się bojowo więc w drogę, na jazdy próbne, z każdej strony trochę luzu jest więc powinno być dobrze.
Niestety nie jest. Na garbach ulicznych opona haczy o tylną część nadkola (prędkość ok. 20-30km/h), jeszcze gorzej jest przy próbie wjechania na krawężnik. Po takich doświadczeniach wjazdu w żaden teren nawet nie próbowałem, tylko wróciłem do garażu i zabrałem się za cięcie tylnych nadkoli w stylu „Camel Trophy”. Z tego co zauważyłem na zdjęciach Disco 300Tdi CT miało podobnie podcięte nadkola seryjnie. Niestety żadnej specyfikacji tej modyfikacji nie znalazłem więc zastosowałem metodę „prób i błędów”.

No to zaczynamy.
1. Odgarniamy trochę błota z nadkoli - opcjonalnie ;-)
2. Oklejamy taśmą papierowa tylny fragment nadkola, żeby się nam łatwiej zaznaczało.
3. Ja, na początek odmierzyłem 4 cm na dolnej krawędzi błotnika i przeniosłem linię dolnej krawędzi czarnej, „ozdobnej” listwy na krawędź nadkola.

4. Tak wyznaczone punkty połączyłem linią, która wyznaczyła „trójkąt” przeznaczony do odcięcia.

5. Szlifierka kątowa + cienka tarcza i tniemy po wyznaczonej linii.
6. Na koniec, wewnętrzny (zagięty do środka) rant nadkola przycinamy ukośnie na wysokości ok. 10 cm. ponad odciętym trójkątem.


7. Wszystkie krawędzie wygładzamy delikatnym papierem ściernym i malujemy lakierem w sprayu w dowolnym kolorze zbliżonym do oryginału ;-)
8. Gotowe... ?

Czas na jazdy próbne. Miasto, garby, krawężniki, wszystko pięknie, nic nie obciera, nic nie haczy. No to kierujemy się do pobliskiej żwirowni na mały test wykrzyżu.
Najeżdżam powolutku, delikatnie i niestety, na wykrzyżu opona nadal haczy, nie ma wyboru trzeba przyciąć jeszcze trochę.
9. To tniemy dalej...
10. Tym razem odmierzamy dodatkowe 3cm na dolnej krawędzi nadkola i przenosimy linię górnej krawędzi czarnej, „ozdobnej” listwy na krawędź nadkola.

11. Łączymy punkty i tniemy po wyznaczonej linii.
12. Powtarzamy punkt 6 i 7.
13. Gotowe...?


Po tej operacji już nic nie obciera i opona ładnie chowa się w nadkolu na wykrzyżu.


Niestety przy pracy zawieszenia tylko w pionie (nie wykrzyż) opona nie mieści się w nadkolu a ostry wewnętrzny rant uszkadza oponę (sprawdzone doświadczalnie – 2 tylne opony uszkodzone :-( ).
Aby rozwiązać ten problem postanowiłem obniżyć tylne odboje o 5cm. Niestety nie miałem czasu na zakup nowych, zresztą, jak się później okazało ceny ok. 360-450PLN za poliuretanowe przedłużone wersje nie zachęca do zakupu. Pod ręką miałem akurat kwadratowy profil stalowy 5cm x 5cm więc na każdy odbój uciąłem po 3 kawałki profilu: 1x12cm i 2x4cm. Dłuższą część skręciłem ze starym odbojem, a 2 krótsze przewierciłem na wylot i użyłem jako dystanse do śrub mocujących + dłuższe śruby. Rys.5 (Zamiast profilu, jako dystanse, można zastosować tulejki o średnicy zewnętrznej ok. 3cm, wysokości 5cm z otworem wewnątrz na śrubę M8.)

Całość nie wygląda specjalnie profesjonalnie, ale działa i kosztuje grosze. Przy okazji pewnie to poprawię, myślę o takim rozwiązaniu: www.discoweb.org/bumpstops/index.htm ale muszę poszukać odpowiedniego odboju w lokalnych sklepach „gumowych”.
Na wszelki wypadek popodginałem jeszcze wewnętrzne, ostre ranty nadkola, szczególnie od strony tylnych drzwi i w górnej części. Z przodu praktycznie żadne modyfikacje nie są wymagane. Po szybszej przejażdżce po dziurawej szutrówce delikatnie podgięły się tylne części przednich nadkoli Rys.6 ale na tyle delikatnie, że narazie nie widzę potrzeby i podcinania. Tak bardziej dla formalności ściąłem ukośnie plastikowe progi od wewnętrznej części przy nadkolu.

Po tych wszystkich modyfikacjach przejechałem ok. 2500 km, w tym wyjazd na Łemkowiadę i wszystko ładnie działa. Wydaje się, że dalsze modyfikacje nie są już potrzebne.
To tyle moich doświadczeń, może komuś się przydadzą, ułatwią pracę i obejdzie się bez niepotrzebnych strat w sprzęcie.

Podsumowanie:
Opony BFG MT 265/75/16 + felgi z ET +8mm + OME ~2cale
- przycięte tylne nadkola o 7cm
- obniżone tylne odboje o 5cm
- podgięte wewnętrzne ostre ranty tylnych nadkoli
- ucięte skośnie od wewnątrz plastikowe progi przy przednim nadkolu

Uwaga!
Na koniec mała uwaga. Auto na takim zestawie ma równe 2m wysokości więc trzeba uważać na parkingi supermarketów i inne przejazdy gdzie jest ograniczenie wysokości do 2m, bo czasem można się nie zmieścić. Sprawdziłem to doświadczalnie na jednym z parkingów podziemnych, obyło się bez strat, ale belka ograniczająca delikatnie przetarła po dachu.
Written by :
Macko
 
Poprawiony: czwartek, 10 lutego 2011 12:11
 
 

Wszelkie prawa zastrzeżone - logo landklinika.pl chronione jest prawem autorskim. Wykorzystywanie bez pisemnego zezwolenia zabronione.