Otóż kilka dni temu w mym diskaczyu zapanował chłód a wskazówka temp. silnika nie unosiła się powyżej pierwszej kreski. Wiadomo Polak zmarznięty, Polak zły więc złość we mnie wstąpiła i postanowiłem naprawić i, co gorsza, opisać.
Bohaterem pozytywnym owej historii jest DSC 300 a negatywnym termostat ERR3291.
A więc. Do dokonania tej karkołomnej operacji potrzebne są następujące akcesoria:
Landek 300Tdi
Od 2009-12-28-2021-17" border="0">
wkrętak płaski i długi klucz nasadowy 10mm na grzechotce
Od 2009-12-28-2021-17" border="0">
nowy termostat - genuinowy lub nie
Od 2009-12-28-2021-17" border="0">
paliwo dla operatora
Od 2009-12-28-2021-17" border="0">
Operację zaczynamy od zlokalizowania rzeczonego termostatu - znajduje się on w obudowie, z przodu silnika, pomiędzy głowicą a chłodnicą.
Od 2009-12-28-2021-17" border="0">
następnie odłączamy podłączone do obudowy węże - duży od chłodnicy i mały bypass, do tego celu używamy oczywiście wkrętaka płaskiego. Nie przejmujemy się wyciekiem płynu bo straty są naprawdę niewielkie.
Od 2009-12-28-2021-17" border="0">
Kolejnym krokiem jest odpięcie przewodów od czujników temperatury znajdujących się w dolnej części obudowy termostatu. U mnie czujniki są dwa a podłączony jest tylko ten bliżej silnika (może ktoś wie dlaczego?)
i jeszcze dalej odkręcamy, kluczem 10mm, dwie śuby mocujące obudowę termostatu. Śruby wkręcone są w aluminiowy odlew więc aby je odkręcić najlepiej uderzyć dłonią w rękojeść grzechotki aby "poszło na zryw" Efekt naszych prac wygląda następująco: wyjęta obudowa termostatu a sam termostat widoczny w korpusie
Od 2009-12-28-2021-17" border="0">
Od 2009-12-28-2021-17" border="0">
Wkrętakiem usuwamy stary termostat z gniazda i wyciągamy pozostałą tam uszczelkę gumową. Jeśli mamy nową (u mnie była w zestawie) to z niej korzystamy, jeśli nie to z powodzeniem można użyć tej która była zamontowana. Kluczowym jest aby nowy termostat zamontować w korpusie, nie w obudowie, którą zdemontowaliśmy, tak aby kołek ustalający trafił w przygotowany dla niego rowek. W termostacie który zdemontowałem był wytłocczony napis TOP.
Od 2009-12-28-2021-17" border="0">
Dalej już tylk oczynności odwrotne do wykonanych poprzednio - czyli skręcamy obudowę, podłączmy czujniki, zakładamy węże i uzupełniamy ubytki w układzie chłodzenia. Dopijamy piwko, uruchamiamy silnik, krótka jazda próbna i cieszymy się ciepełkiem w naszej cysecie.
POWODZENIA / borsuk
ps. opis trwał znacznie dłużej niż wymiana.
jeśli ktoś może poprawić zamieszczone zdjęcia to plissss, ja się poddałem :)