[DI]Jakie płyny i ile (Disco 200-300)
Wpisany przez Dobry Bart
Będę wdzięczny jeśli ktoś napisze mi ile potrzeba płynu do układów hamulcowego i sprzęgła i co trzeba wlać do dyferencjałów, żeby im było dobrze.
Są to zalecenia z Haynesa i manuali z sieci. Oczywiście jak zwykle kiedy pojawia się temat olejów do skrzyni biegów (która jakby nie patrzeć jest bardzo newralgicznym elementem naszych zerdzewiałych budek) pojawiają się głosy co lepsze do manualnej skrzyni ATF (olej "automatyczny") czy MTF (olej "manualny"). W materiałach drukowanych zalecany jest ojel ATF ale ja na przykład miałem MTF, wlałem ATF i zaczęły się kłopoty.
Dlaczego?
ATF jest olejem rzadszym niż MTF. Po wielu latach uzytkowania manualnych skrzyń przez niepalące starsze panie jeżdżące na działkę w niedziele elementy zużywają się, pojawiają się luzy (na przykład na synchronizacji) i po wlaniu rzadkiego oleju wszystko fruwa w środku na wszystkie strony....u mnie na przykład pojawiły się poważne problemy z wrzucaniem dwójki. Wcześniej, kiedy miałem MTF problemów nie było. Dodam, że sprzęgło i tarcza w najlepszym porzadku a jedynie zmienił się olej. MTF trzymał wszystko w kupie.
Polska to jednak kraj raczej chłodny i pół roku mamy zimność. Olej gęsty (MTF) w niskiej temperaturze gęstnieje...wtedy pojawiają się analogiczne problemy z biegami. Zimą samochód musi się rozgrzać, żeby skrzynia znowu nas polubiła. Z ATF nie ma takich problemów.
Jak widzicie jeden i drugi olej mają zady i walety. Ja tam się nie znam i prawdopodobnie jest ich jeszcze więcej ale te dwa sprawiają, że wrócę do MTFa bo i tak zimą prawie nie jeżdże a skrzynia bliska memu sercu i nie chce, żeby sie za szybko ze mną pożegnała.
Jeśli chcecie poczytać więcej to tutaj pojawił się niespodziewany wątek na temat oleju Texaco.
Albo lejcie to co w tabelce. Też będzie robić.
Powyższa tableka powstała na podstawie poradnika Haynesa. Praktyczna wiedza i ilości poparte doświadczeniem znajdziecie w artykule Chimasa.
niedziela, 27 kwietnia 2008 17:50
Jeśli ktoś z Was zastanawia się nad wymianą płynów to oto lista kilku naważniejszych + rodzaj + ilość.Będę wdzięczny jeśli ktoś napisze mi ile potrzeba płynu do układów hamulcowego i sprzęgła i co trzeba wlać do dyferencjałów, żeby im było dobrze.
Są to zalecenia z Haynesa i manuali z sieci. Oczywiście jak zwykle kiedy pojawia się temat olejów do skrzyni biegów (która jakby nie patrzeć jest bardzo newralgicznym elementem naszych zerdzewiałych budek) pojawiają się głosy co lepsze do manualnej skrzyni ATF (olej "automatyczny") czy MTF (olej "manualny"). W materiałach drukowanych zalecany jest ojel ATF ale ja na przykład miałem MTF, wlałem ATF i zaczęły się kłopoty.
Dlaczego?
ATF jest olejem rzadszym niż MTF. Po wielu latach uzytkowania manualnych skrzyń przez niepalące starsze panie jeżdżące na działkę w niedziele elementy zużywają się, pojawiają się luzy (na przykład na synchronizacji) i po wlaniu rzadkiego oleju wszystko fruwa w środku na wszystkie strony....u mnie na przykład pojawiły się poważne problemy z wrzucaniem dwójki. Wcześniej, kiedy miałem MTF problemów nie było. Dodam, że sprzęgło i tarcza w najlepszym porzadku a jedynie zmienił się olej. MTF trzymał wszystko w kupie.
Polska to jednak kraj raczej chłodny i pół roku mamy zimność. Olej gęsty (MTF) w niskiej temperaturze gęstnieje...wtedy pojawiają się analogiczne problemy z biegami. Zimą samochód musi się rozgrzać, żeby skrzynia znowu nas polubiła. Z ATF nie ma takich problemów.
Jak widzicie jeden i drugi olej mają zady i walety. Ja tam się nie znam i prawdopodobnie jest ich jeszcze więcej ale te dwa sprawiają, że wrócę do MTFa bo i tak zimą prawie nie jeżdże a skrzynia bliska memu sercu i nie chce, żeby sie za szybko ze mną pożegnała.
Jeśli chcecie poczytać więcej to tutaj pojawił się niespodziewany wątek na temat oleju Texaco.
Albo lejcie to co w tabelce. Też będzie robić.
|
Co wybrać?
|
Gęstość
|
Ilość
|
Skrzynia biegów (manualna)
|
ATF Dexron DII
|
|
2,7 litra
|
Skrzynia biegów (automatyczna)
|
ATF Dexron DII
|
|
9,8 litra
|
Układ hamulcowy
|
DOT 4
|
|
?
|
Układ sprzęgła
|
DOT 4
|
|
?
|
Wspomaganie kierownicy
|
ATF Dexron DII
|
|
2,9 litra
|
Reduktor
|
API GL4 lub GL5, MIL-L-2105 lub MIL-L-2105B (lub C, D)
|
80EP
|
Około 2,5 litra
|
Dyferencjały
|
Olej przekładniowy (kto mi pomoże jaki precyzyjnie?)
|
?
|
1,7 litra każdy
|
Płyn chłodniczy
|
Zimowy lub letni (zimowy szybciej grzeje się latem, letni może może zamarznąć zimą)
|
|
Około 11 litrów
|
Płyn do spryskiwaczy
|
Lawendowy lub konwaliowy
|
|
7 litrów
|
I przy okazji pojemność baku:
|
|
|
Modele zbudowane do marca 1993 = 81,8 litra
Modele zbudowane od kwietnia 1993 = 89 litra |
Powyższa tableka powstała na podstawie poradnika Haynesa. Praktyczna wiedza i ilości poparte doświadczeniem znajdziecie w artykule Chimasa.
Poprawiony: poniedziałek, 21 marca 2011 02:38