Masa - z czym to się je ?
Jak powszechnie wiadomo, żeby żarówka zaświeciła potrzebne są do szczęścia następujące elemnty:
bateryjka
dwa kabelki
żarówka.
Podłącza się jeden przewód do bieguna akumulatora ( + ), a drugi do ( - ), a potem do żarówki.
W aucie dla ułatwienia, a może i nawet utrudnienia jest to zrobione ciut inaczej.
Zamiast prowadzić do każdego odbiornika prądu dwa przewody, prowadzi się jeden, a drugi, krótki podłacza się do karoserii.
Karoseria ( buda ), rama auta, jest w tym przypadku drugim przewodem ( - ), to jest ta tzw. masa.
Wszelkie problemy elektryczne w disco ( wariujące wskaźniki, rozgrzewająca się linka ręcznego, nie działające to i siamto ), biorą się zwykle z braku masy.
Wynika to stąd iż albowiem że bo, przepływ prądu z bieguna akumulatora ( - ), do budy lub ramy, jest zakłócony, a to przez zaśniedziałe styki, zardzewiałe śruby itp.
W celu wyeliminowania problemów należy zająć się, używając papieru ścirenego 40, nastepującymi miejscami:
Od bieguna aku przez klemę, przewód ( - ) biegnie w dół , do ramy ; na foto za tym czerwonym pudełkiem:
Tu widać dokładniej miejsce przymocowania przewodu ( - ) do ramy.
Wyczyścić klemę za pomocą papieru ściernego zwiniętego w rulon i wsadzonego do środka.
Biegun aku czyści się zeskrobująć nożykiem nalot, nie używać papieru ściernego do czyszczenia biegunów.
Wyczyścić styk przewodu, podkładki, śrubę, ramę do gołego metalu.
Można dołożyć kolejny przewód ( - ) do budy.
Mnie spodobała się ta śrubka, na foto pod czerwonym przewodem:
Idzie na wylot, kluczyk 13.
Ładnie wyczyścić, do gołej blachy.
I potem ślicznie skręcić.
Mamy w ten sposób poprowadzone ( - ) do ramy i do budy
Kolejne miejsce godne uwagi to rozrusznik.
Najpierw trzeba zdemontowac gumiaste rury od powietrza, od filtra do turbo, kolanko przy turbo, dla łatwiejszego manewrowania warto odłączyć cieńszą rurkę od odmy, wchodzącą w tę grubą od filtra.
Uzyskujemy łatwy dostęp do kabli ( + ) jak i ( - ).
Rozrusznik przykręcany jest na trzy śruby, jedna z nich trzyma przewód plecionkę, idącą do przykręcanej śruby do budy. I tutaj też wyczyścić styki: śruba mocująca rozrusznik - plecionka, śruba - plecionka - buda.
Warto dodać kolejny przewód ( - ) , idący od śruby rozrusznika, albo od śruby budy do ramy.
Do ramy przykręcamy , korzystając z istniejących otworów. Wyczyścić ramę do gołej blachy zanim się przykręci.
I tym sposobem masa ( - ) została odrestaurowana i udoskonalona.
Teraz czas na przewód ( + ). Doprowadzony jest do automatu rozrusznika.
Odkręca się kluczykiem 13
Warto zablokowac tę drugą nakrętkę, bliżej automatu.
I znów ładnie wyczyścić , gimnastykując nadgarstek. Wtyk i styk od stacyjki ( cieńki kabelek ) tez ma być lśniący.
No i to w zasadzie wystarczy, choc niektórzy dokładają jeszcze jeden przewód od bieguna ( - ) do silnika.
Przewody mają być porządne, przynajmniej 25mm2, z fachowo zaciśniętymi końcówkami.
Grubych przewodów szukać w sklepe dla panów spawaczy albo wyjęczeć u zaprzyjaźnionego mechanika ;).
W temacie dziwnych zachowań elektryki w disco, warto też zerknąć na gniazdo przyczepy, też ma być tam ideolo albo amputować.
I jak mawia pan Pepek:
Dodać tylko należy, że jakiekolwiek działania przy przewodach prądowych " + " robimy z odłączoną klemą masową " - ". Zapobiegnie to dzwonieniu po straż pożarną.
Miłego gmerania.
:)