[F1] Elektryka okien drzwiowych.
W dzisiejszym odcinku poradnika Jak samodzielnie zepsuć samochód, zabierzemy się za obwody elektryczne, odpowiedzialne za podnoszenie i opuszczanie szyb w drzwiach Freelandera.
Opis dotyczy Freelandera z lat 2000-2002, starsze odrobinkę się różnią (brak elektryki w tylnych drzwiach), a nowsze - po lifcie w 2003 - mają wszystko inaczej.
I. Zasilanie
Ponieważ urzadzenia elektryczne działają lepiej gdy podlączone są do prądu, przyjrzyjmy się na początku obwodom zasilania.
Prąd bierze się z baterii i plynie do puszki bezpieczników w komorze silnika. Tam rozdziela się.
Fusible link 3 (60A) zabezpiecza obwód, którym prad dostarczany jest (brązowym kabelkiem) do stacyjki, a z tamtąd (zielonym) przez bezpiecznik nr8 (w kabinie, 15A) do komputera CCU. Jak tu coś padnie to nic nie działa.
Gałąź zasilająca silniki szyb, idzie przez fusible link 4 (80A) i dalej, kabelkiem biało-brązowym, do skrzynki bezpiecznikow w kabinie.
Tam jest przekaźnik (R143) dostarczający prąd do szyb przednich przez bezpieczniki nr 33 do lewej i 34 do prawej.
Jest też przekaźnik zasilający szyby tylne (R101) przez bezpieczniki nr 26 (lewa) i 27 (prawa).
Jeśli zdarzy się, że przednie szyby działają, a tylne nie (lub odwrotnie), zamieniamy miejscami przekaźniki. Jeśli sytuacja się odwróci, to znak że jednen z nich jest do wymiany.
Jeśli nie działa tylko jedna z szyb, sprawdzamy bezpiecznik.
II.Kabelkologia
a) Szyba prawa, przednia - pilotki.
Szyba po stronie pilota sterowana jest przełącznikiem na tunelu centralnym, do którego zasilanie od bezpieczników dochodzi przewodem szaro-pomarańczowym.
Przełącznik podaje + na przewódpomarańczowo-niebieski, a masę na pomarańczowo-czerwony, lub na odwrót, w zależności czy szyba jedzie w górę czy w dół.
Wiązka po drodze do silnika łączy się jeszcze w kostce umieszconej przy słupku w nogach pasażera.
b) Szyba lewa, przednia - kierowcy.
Tu jest trochę trudniej, bo pomiędzy przełącznikiem, a kostką spinającą wiązki drzwi i budy jest sterownik, powodujący że po krótkim naciśnięciu klawisza w dół, szyba opada do końca. Sterownik (YWC-107080) znajduje się gdzieś nad nogami kierowcy. Można go wyeliminować zwierając piny 2-7 oraz 4-9.
c) Szyby tylne - dzieci(?).
Zasilanie szyb tylnych od bezpieczników idzie najpierw do przełączników w konsoli na tunelu, potem przez przełączniki w tylnych drzwiach do silników. Masa obsługująca tylną parę przełączników odcinana jest dodatkowym przyciskiem w konsoli na tunelu centralnym.
Złącza K108 i K109 ukryte są z przodu pod konsolą centralną.
III.Pstryczki elektryczki.
Przełączniki są takie same jak w Discovery II.
a) Jak się do nich dobrać?
Centrum sterowania szybami mamy w środkowej części auta między fotelami. Aby dobrać się do przełączników trzeba otworzyc klapke schowka i wykręcić czrery trzymające go blachowkręty. Wyjąć schowek podnosząc go do góry. Teraz można włożyć ręke i wypchnąć przełączniki na zewnątrz.
Aaaaby dobrać się do przełączników umieszczonych w tylnych drzwiach trzeba zdjąć z nich tapicerkę.
b) Czym sie różni pstryczek?
Pstryczków są cztery rodzaje. Można je podzielić na dwie grupy, na sposób dwojaki.
Sposób pierwszy:
Do szyb przednich: YUF101520LNF lub YUF101521LNF
Do szyb tylnych: YUF101770LNF lub YUF000200LNF
Róznią się tym, że przełączniki szyb przednich mają fabrycznie zwarcie pomiędzy pinami 2 i 5, oraz nacieciami na złączach, które nie pozwalają ich podpiąć do niewłaściwej kostki.
Pstryczek przedni po lewej, tylny po prawej.
Sposób drugi:
Starego typu: YUF101520LNF i YUF101770LNF
Nowego typu: YUF101521LNF i YUF000200LNF
Różnią się tym, że bolce które popychają styki w starych elektryczkach były metalowe, a w nowych plastikowe. A co? LR też chce być nowoczesny.
c) Da się nareperować?
Jak padł to najlepiej wymienić na nowy, ale może być tak, że tylko styki się trochę obsmaliły i można je spróbować wyczyścić.
I znów będą działać. Może.