(DI, DII) TARP szczelny z budą.
Wygodne koczowanie za pomocą mieszkalnego Disco nie może obyć się dez zadaszenia przeciwsłonecznego, które w warunkach CE częściej bywa jednak przeciwdeszczowe. Rozwiązanie szczelnego przylegania materii zadaszenia do karoserii auta jest szczególnie istotne w przypadku zabudowy sypialnej we wnętrzu Disco, gdyż azaliż często śpi się przy otwartych drzwiach tylnych. Żeby uchronić uczestników wycieczki przed rozmoczeniem fryzur, zastosować można technikę karawaningową w mikroskali lecz skutecznie.
Jak wszyscy zapewne widzieli stodziesiątki razy - przyczepy kampingowe posiadają przedsionki, które przylegają do ich ścian cudownym sposobem. Taki właśnie sposób chroni przed przeciekiem i w przedsionku można normalnie funkcjonować. My mamy nieco bardziej spartanskie podejście do wygody, więc wystarczy kawałek materii nad głową, ale ma działać. Do uszczelnienia połączenia miedzy tarpem (płachtą zadaszenia), a budą użyłem dostanej od HappyMartina listwy do wsuwania kedry. Jest ona umieszczona - przykręcona do karoserii nad tylnymi wrotami (srebrne takie):
Listwa ma okrągły kanał, w którym można umieścić kedrę. Nic nie mogę poradzić, że to się tak nazywa, ale wygląda to podobnie do liku w maszcie żaglówki.
Listewka jest obrobiona pilniczkiem i przykręcona do budy na notonakrętki + śrubki M4 (co z pewnością nie przypadnie do gustu tym, co nie lubią dziur w karoserii). Pod listwą taśma montażowa zapewnia szczelniejsze przyleganie. Wygląda to niewinnie:
Sama kedra to sztywna linka z tworzywa opleciona piórem z materiału. Taki wynalazek można doszyć do każdego tarpu lub zgrzać z materialem plandekowym.
Po doszyciu kedry do tarpu i wsunięciu w listwę powstaje szczelne połączenie materii z karoserią i nie kapie nic na głowę. Szwy są zakonserwowane impregnatem, ale nawet bez tego się ładnie wszystko zwulkanizowało i uszczelniło samo ku memu zdziwieniu.
Żeby zbytnio nie nadwyrężać kedry i samej listwy wykonałem odciągi do uchwytów zamontowanych kilka lat temu w karoserii. Można to doczepić też do bagażnika, albo inaczej rozwiązać, ale warto tak zrobić:
Całość rozpięta za samochodem zapewnia odrobinę cienia i zdecydowanie chroni przed deszcem:
Tarp prezentowany na zdjęciach ma dziwny, ale praktyczny bardzo kształt nietoperza. Można wybrać dowolne z jego siedmiu narożników do pdparcia na słupkach i uzyskać dogodny kształy cienia, ale to zbyt skomplikowane do opisania, więc lepiej opisać same słupki. Standardowe słupki do tarpów mają 180-200cm, co w przypadku podliftowanego DISCO z otwartymi wrotami stanowi wartośc zbyt niską. W celu podwyższenia przestrzeni pod tarpem lepiej zastosować teleskopowe słupki do narzędzi ogrodniczych ze sklepu ogrodniczego. Moje są z Castoramy (około 30-40zł./szt.) i rozciągają się do 220-230 cm. To wystarczy. żeby zniwelować różnice w nierównym podłożu. Teleskopowe słupki nie miały zakończeń z jednej strony, więc oskubałem parę MOPów z rękojeści i pasuje. Do naciągnięcia używam gum, czyli naciągów sztormowych. Powstał bezpieczny dla materiału sposób naciągu i podparcia, ponieważ maszt nie ma styczności z materią, a szarpnięcia niweluje guma:
Tarp nad tylnymi wrotami okazuje się bardzo praktycznym rozwiązaniem, ponieważ przykrywa i osłania miejsca użytkowe, z których korzystamy na wycieczce.
Minusem takiego montażu jest zablokowanie możliwości wejścia po drabince na dach, ale z tym sobie poradziliśmy już wcześniej i zamiast na dachu wozimy fanty na plecach samochodu w skrzyni z Bundeswehry (link):
Śpiącym na kuszetce w samochodzie tarp zapewnia przede wszystkim suchość, ale i powiększa przestrzeń prywatną. Można spać z otwartymi drzwiami i wdychać świeży tlen, a na głowę nic nie nakapie.
Tarp, jako artykuł pierwszego kontaktu (po wybraniu miejsca na biwak), podróżuje w miejscu bardzo dostępnym i można go szybko wytargać i rozbić. Jest on przytroczony do tylnej ściany pawlacza pod dachem samochodu:
Z wewnątrz wygląda to jakoś tak:
Bagaż w tym miejscu nie powoduje ograniczenia przestrzeni, bo i tak nic ponad futryną drzwi nie jeździ. Jest to optymalne wykorzystanie przestrzeni, której w Disco nie za wiele.
Nie próbuję tu namówić kogokolwiek do dziurawienia sobie auta, ale prezentuję metodę szybkiego i szczelnego montażu zadaszenia.
Listwę do kedry można kupić w wysyłkowych sklepach dla karawaniarzy i camperowców, albo na zlocie podróżników w Zellereit:-);
Sama kedra jest łatwiejsza w zdobywaniu, bo występuje w największym supermarkecie Allegro i jest tania jak sznurek do prania;
Tarp to indywidualna sprawa, a można też uszyć na wymiar zadaszenie;
Po ostatnich dyskusjach na Chorum pojawiło się kilka realizacji zadaszenia wzdłuż samochodu - również z wykorzystaniem listwy i kedry.
Jest to sposób prosty i bardzo szybki, stosowany przez podróżnków wszystkich krajów (...łączcie się).