[DI/DII]CB RADIO - czyli co warto montować gdzie i dlaczego
CB radio – sprzęt do którego dorasta prędzej czy później każdy użytkownik samochodu. Z reguły bodźcami dla większości kierowców płaskich jest ochrona siebie przed mandatami. Nas kierowców pojazdów 4x4 raczej ta dewiza aż tak bardzo nie tyczy. My szukamy kontaktu z drugim wozem w celach rozmów, nawigowania czy nawoływania przy wtopie.
Rynek jest wypchany sprzętem do radiokomunikacji, zwłaszcza moc wszelakich produktów znajdziemy na alledrogo gdzie można zakupić radio już za około 100zł i antenę za jakieś 20zł. Jednak przestrzegałbym przed takim CB. Sprzęt krótkofalarski jest dobry jeżeli posiada odpowiednią elektronikę na pokładzie. W innym wypadku jest to ciągła walka z regulacją szumów, dosłuchiwanie się w eter kto coś powiedział, no i powtarzanie tego co nie doleciało do innych.
Po własnych doświadczeniach wiem że tanie radio nie jest wygodne w użytkowaniu, a posiadałem niby już takie lepsze TTI-770 z anteną magnetyczną tylu ALAN.
TTI-770
Radio sprawiało problemy i szukałem rozwiązania. A rozwiązanie pierwsze było dość proste. Wystarczyło wymienić antenę na bat 1200mm z dobrym magnesem i zestrojoną do radia. Druga rzeczą było podłączenie radia prosto do akumulatora dzięki czemu nie było szumów z wycieraczek, kierunkowskazów czy innych zakłóceń wywołanych jakimiś przekaźnikami. Jednak radio nie dawało mi pełnego komfortu. Dobrze było słuchać na małych odległościach jednak przy większych zaczynał ginąć sygnał i znowu zabawa z czumami i wzmocnieniem sygnału.
Pewnego pięknego dnia wsiadając do swojego bolidu moją uwagę przykuł zwisający kabel antenowy. Okazało się że jakiś Pan złodziej postanowił mi zrobić przysługę i ukradł mi CB.
Chwilowy smutek i podjęcie decyzji o zakupie nowego. Pojechałem do pana radiowego i protestowałem przez chwilkę i już czułem różnicę. Trzymałem w rękach Johnego II ASC z automatycznym korygowaniem szumów firmy PRESIDENT. Radio kosztowało prawie 500zł, ale przy każdym użyciu cieszę się z wydanych pieniędzy.
Następnym tematem to jest antena, antena generalnie długa, z możliwością strojenia a jakiej firmy to bym pozostawił do indywidualnej interpretacji tak samo ja rodzaj montowania
Magnetyczne są fajne bo łatwe do demontażu i wożenia w różnych samochodach ale mają kiepską masę co odbija się mniejszym zasięgiem i słabszą mocą sygnału.
Miejsce na magnetyczna antenę w aucie terenowym
Montażowe mają lepsze parametry, ale wymagają robienia dziurek w samochodzie.
Proponuję skorzystać z usług pana radiowego który nam zestroi antenę z radiem. Koszt paru złotych, a jakość bezcenna.
Arturrr napisał już nam piękny artykół jak i gdzie najlepiej zmotać ją na aucie
http://landklinika.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=233&Itemid=28
Reasumując wybór zestawu CB:
Kupować trzeba z głową i ufać w oceny znajomych. Nie twierdzę że President jest najlepszy, ale z rozmów najwięcej osób które często używają CB radia właśnie tą firmę wybierają co chyba jest już niezłą rekomendacją.
Pozostał na jeszcze jeden ważny czynnik - MONTAŻ
Każdy zadaje sobie to pytanie, ale nie każdy wie na co zwrócić uwagę. Postaram się podzielić wszystkimi znanymi mi za i przeciw oraz tym na co zwrócić uwagę.
- łatwy dostęp dla operatora (najczęściej kierowca) do pokręteł lub przycisków
- widoczne miejsce jeżeli radio wymaga obsługi wzrokowej
- optymalne zamocowanie w celu łatwego dostępu do gruszki (mikrofonu)
- radio musi mieć swoje miejsce STAŁE, nie można mieć mocowania luźnego (leżącego) gdzie bądź bo przy hamowaniu lub wypadku może zrobić dużo bałaganu (sprawdzone przy czołówce z innym autem)
- jeżeli chcemy mieć wyjmowalne radio to musimy mieć łatwy dostęp do demontażu z uchwytu, wykręcenia anteny i gniazda zailającego.
- jeżeli montujemy wzbudowanym miejscu to polecam mocowanie dodatkowego głośnika który mozna np. zamotować sobie na wysokości słupka między drzwiami. Może dosć cicho słuchać i nie przeszkadzamy reszczcie towarzyszy podróży.
Jest to tylko kilka uwag, a jak się okazuje znalezienie optymalnego miejsca dla radia w samochodzie nie jest takie łatwe, a tym bardziej że często nie chcemy robić dziur w tapicerce bo... chcemy kiedyś sprzedać, bo brzydko wygląda i inne walory estetyczn.
Poniżej zdjęcia miejsc gdzie można zamonotwać i pewnie każdy będzie mógł dodać swoje 3 grosze, a ja będę uzupełniał na forum w jednym miejscu :)
ZDJĘCIE OD KUBY -disko 1wersja 300.
ZDJĘCIE BANANA - disko 1 wersja 200, wymaga zrobienia dziury w podsufitc,ale jak widać można.
ZDJĘCIE SMYK - Disko1 - wersja 300
Andziasss I / dwuseta tunel / wygodnie do rączki
Andziasss II / dwuseta cube box / fotele bujane robią
Szerokości, Bajo!!