[DI]Spawarka w samochodzie
Wpisany przez Discotheque
Spawara w samochodzie
Zamieszczam schemat mojej instalacji. Wszędzie w internecie sa schematy alternatorow wykorzystanych tylko i wylacznie jako spawarka bez funkcji ladowania. Moj projekt normalnie laduje a w czasie potrzeby mozna tym naprawde niezle cos pospawac.
Jak widac na schemacie banalnie prosta sprawa przerobienie kazdego alternatora na dodatkowa funkcje spawania.
Jak ktos zainteresowany to moge podac dokladnie potrzebne elementy. W mojej wersji instalacja jest odseparowana od oryginalnej bo mam dwa osobne akumulatory w samochodzie. Dla pancernosci zastosowalem rowniez zewnetrzny mostek prostowniczy, zewnetrzne diody wzbudzenia, zewnetrzny regulator jazbel z malucha, termostat odcinajacy napiecie do ukaldu po przekroczeniu temperatury mostka 90stopni. Oczywiscie gdzie trzeba bezpieczniki, kontrolka ladowania (12V2W), przy spawaniu szczotki zasilane bezposrednio z 12V przez dwa rezystory 1ohm 10W, woltomierz (0-100VDC) dla kontroli pradu spawania. Przy okolo 2000obr/min obrotow silnika uzyskuje 60V i ciagnie elektrode 3,2mm, przelozenie kola pasowego 1,5. Zastosowalem czasowo hebel ale docelowo zrobie pelen automat na styczniku z wyciagarki, hebel lub stycznik potrzebny jest aby odlaczyc akumulator od ukladu na czas spawania i go nie ugotowac.
Mozna zrobic prosto sam sterownik bez zewnetrznego mostka i regulatora i wtedy wystarczy tylko lekko przerobic fabryczny wmontowany regulator na szczotkach odseparowujac je i wyprowadzajac na zewnatrz 4 przewody oraz stosujac prosty sterownik na dwoch przekaznikach.
*errata - mala poprawka do schematu.
Przy dwoch opornikach 1ohm szeregowo spawarka nie spawa tylko glutuje , dwa rezystory 1ohm polaczone rownolegle kladzie pikne spawy.
Ladowanie na wolnych obrotach 14,5-14,6 w czasie jazdy jak beton 14,4V niezaleznie od obciazenia.
Aaaa i w czasie ladowania "pustego" akumulatora mostek nagrzewa sie do 65stopni maksymalnie a regulator 45 stopni. W czasie pracy przy naladowanym akumulatorze mostek chlodny a regulator 30 stopniC
Nowy mostek z radiatorem zakupiony w TME.pl www.tme.eu/pl/katalog/artykuly.phtml
Złącza do spawania ukryte z przodu pod atrapą
na niebiesko zaznaczone połączenia (zwarte) wewnątrz uzwojenia a na czerwono przewody zwierane w mostku.
Spawara odpalona
spawy
srodkowy dalem za maly prad, poza tym byl robiony elektroda 1,6mm
pozostale gorny i dolny to elektroda 3,2mm przy czym gorny wiekszy prad i ladny przetop. Ogolnie spawarka nie glutuje, nie ma problemu z zajarzeniem i utrzymaniem luku, caly czas trzyma tak samo.
Miedzy zbiornikiem spryskiwaczy a zbiornikiem wyrownawczym widac kawalek radiatora miedzianego z serwera razem z mocnym mostkiem prostowniczym 160A i 1600V. Z alternatora wychodza tylko 3 grube przewody prosto z uzwojenia + 2 przewody do szczotek. Regulator jest zewnetrzny od malucha :)21
Na pierwszym tle widac alternatoro-spaware 150A, kolo pasowe 13cm srednicy i stosunek 1,5 do kola na wale. Po lewej slabo widac przepustnice zrobiona z przerzutki rowerowej i linki sprzeglowej od rometa :)21
Na fotce poniżej widać ją dokładniej, ma 6 położeń i wychodzi jedno położenie +20V.
Miedzy akumulatorem a zbiornikiem wody widać sterownik alternatora i spawarki. Woltomierz do 100V, przełącznik trybu pracy i kontrolka spawania.
Jeszcze podsumuje koszty
150zl - alternator kupiony w ciemno na Allegro
150zl - doprowadzenie go do porządku (za 400zl sa nowki )
120zl - mostek prostowniczy 160A 1600V
17zl - regulator zewnętrzny Jezpol z malucha
2zl - termostat zabezpieczający mostek
50zl - przewody, końcówki i duperelki
70zl - pospawanie i dotoczenie koła pasowego
30zl - pasek 13x1350
30zl - hebel
25zl - gniazda spawalnicze
20zl - pudełko do gniazd spawalniczych
10zl - woltomierz 100V
troche elektrod, spawanie, metaloplastyka, hand made
------------
razem ze spalonymi elementami i nauka okolo 800zl za calosc
Dla ciekawostki dodam że pomysł ten na elektrodzie cieszył się największą popularnośćią wśród rolników gdyż "jak się brona urwie to nie trza do zagrody zajeżdzać" i wielu pośród nich oferowało mi płody rolne w zamian za pomoc w konstrukcji :)
czwartek, 15 stycznia 2009 00:25
Jeżeli kiedykolwiek poczułeś nagłą potrzebę skrzesania iskier i połączenia w ten sposób dwóch kawałków metalu a nie było pod ręką spawarki to jest to artykuł dla Ciebie
Spawara w samochodzie
Zamieszczam schemat mojej instalacji. Wszędzie w internecie sa schematy alternatorow wykorzystanych tylko i wylacznie jako spawarka bez funkcji ladowania. Moj projekt normalnie laduje a w czasie potrzeby mozna tym naprawde niezle cos pospawac.
Jak widac na schemacie banalnie prosta sprawa przerobienie kazdego alternatora na dodatkowa funkcje spawania.

Jak ktos zainteresowany to moge podac dokladnie potrzebne elementy. W mojej wersji instalacja jest odseparowana od oryginalnej bo mam dwa osobne akumulatory w samochodzie. Dla pancernosci zastosowalem rowniez zewnetrzny mostek prostowniczy, zewnetrzne diody wzbudzenia, zewnetrzny regulator jazbel z malucha, termostat odcinajacy napiecie do ukaldu po przekroczeniu temperatury mostka 90stopni. Oczywiscie gdzie trzeba bezpieczniki, kontrolka ladowania (12V2W), przy spawaniu szczotki zasilane bezposrednio z 12V przez dwa rezystory 1ohm 10W, woltomierz (0-100VDC) dla kontroli pradu spawania. Przy okolo 2000obr/min obrotow silnika uzyskuje 60V i ciagnie elektrode 3,2mm, przelozenie kola pasowego 1,5. Zastosowalem czasowo hebel ale docelowo zrobie pelen automat na styczniku z wyciagarki, hebel lub stycznik potrzebny jest aby odlaczyc akumulator od ukladu na czas spawania i go nie ugotowac.
Mozna zrobic prosto sam sterownik bez zewnetrznego mostka i regulatora i wtedy wystarczy tylko lekko przerobic fabryczny wmontowany regulator na szczotkach odseparowujac je i wyprowadzajac na zewnatrz 4 przewody oraz stosujac prosty sterownik na dwoch przekaznikach.
*errata - mala poprawka do schematu.
Przy dwoch opornikach 1ohm szeregowo spawarka nie spawa tylko glutuje , dwa rezystory 1ohm polaczone rownolegle kladzie pikne spawy.
Ladowanie na wolnych obrotach 14,5-14,6 w czasie jazdy jak beton 14,4V niezaleznie od obciazenia.
Aaaa i w czasie ladowania "pustego" akumulatora mostek nagrzewa sie do 65stopni maksymalnie a regulator 45 stopni. W czasie pracy przy naladowanym akumulatorze mostek chlodny a regulator 30 stopniC
Nowy mostek z radiatorem zakupiony w TME.pl www.tme.eu/pl/katalog/artykuly.phtml

Złącza do spawania ukryte z przodu pod atrapą


na niebiesko zaznaczone połączenia (zwarte) wewnątrz uzwojenia a na czerwono przewody zwierane w mostku.
Spawara odpalona

spawy
srodkowy dalem za maly prad, poza tym byl robiony elektroda 1,6mm
pozostale gorny i dolny to elektroda 3,2mm przy czym gorny wiekszy prad i ladny przetop. Ogolnie spawarka nie glutuje, nie ma problemu z zajarzeniem i utrzymaniem luku, caly czas trzyma tak samo.

Miedzy zbiornikiem spryskiwaczy a zbiornikiem wyrownawczym widac kawalek radiatora miedzianego z serwera razem z mocnym mostkiem prostowniczym 160A i 1600V. Z alternatora wychodza tylko 3 grube przewody prosto z uzwojenia + 2 przewody do szczotek. Regulator jest zewnetrzny od malucha :)21
Na pierwszym tle widac alternatoro-spaware 150A, kolo pasowe 13cm srednicy i stosunek 1,5 do kola na wale. Po lewej slabo widac przepustnice zrobiona z przerzutki rowerowej i linki sprzeglowej od rometa :)21

Na fotce poniżej widać ją dokładniej, ma 6 położeń i wychodzi jedno położenie +20V.
Miedzy akumulatorem a zbiornikiem wody widać sterownik alternatora i spawarki. Woltomierz do 100V, przełącznik trybu pracy i kontrolka spawania.

Jeszcze podsumuje koszty
150zl - alternator kupiony w ciemno na Allegro
150zl - doprowadzenie go do porządku (za 400zl sa nowki )
120zl - mostek prostowniczy 160A 1600V
17zl - regulator zewnętrzny Jezpol z malucha
2zl - termostat zabezpieczający mostek
50zl - przewody, końcówki i duperelki
70zl - pospawanie i dotoczenie koła pasowego
30zl - pasek 13x1350
30zl - hebel
25zl - gniazda spawalnicze
20zl - pudełko do gniazd spawalniczych
10zl - woltomierz 100V
troche elektrod, spawanie, metaloplastyka, hand made
------------
razem ze spalonymi elementami i nauka okolo 800zl za calosc
Dla ciekawostki dodam że pomysł ten na elektrodzie cieszył się największą popularnośćią wśród rolników gdyż "jak się brona urwie to nie trza do zagrody zajeżdzać" i wielu pośród nich oferowało mi płody rolne w zamian za pomoc w konstrukcji :)
Poprawiony: poniedziałek, 21 marca 2011 01:55