[DI]Prysznic z podgrzewaniem wody w samochodzie?
Wpisany przez Discotheque
Cały system składa się z 3 głównych elementów - sterownika, zbiornika i pompki wody.
Za pomocą prostego sterownika elektronicznego dostępnego jako gotowy moduł można ustawic sobie dowolną temperaturę wody z dokładnością do jednego stopnia Celsjusza.
To zaczynamy
Mała kropeczka w prawym dolnym rogu informuje nas że działa pompka przetłaczająca wodę w zbiorniku poprzez wymiennik ciepła zainstalowany na przewodach od nagrzewnicy.
Zasada działania jest prosta:
- włączam sterownik i ustawiam za pomocą przycisków plus-minus dowolną temperaturę np. 38 stopni, sterownik załącza pompkę która tłoczy wodę przez wymiennik w kółko tak długo aż cała woda w zbiorniku nagrzeje sie do zadanej temperatury. W zbiorniku jest czujnik temperatury od sterownika i w momencie osiągnięcia zadanej temp. wyłącza pompkę.
Oto wymiennik czyli źródło ciepła czyli zwykly podgrzewacz oleju napędowego.

Sam prysznic to zamocowana pod maska zwykła lanca od opryskiwacza ogrodowego, wystarczy jeden ruch reki aby ja wysunac. Zadnego rozkladania, skladania, skrecania. Stajemy, otwieramy maske, wysuwamy lance od spryskiwacza i kapiel gotowa. Mały trik polega na wyjęciu z końcówki spryskiwacza małek płytki "trubulencyjnej" i włożeniu jej odwrotnie. Dzięki temu mamy rozsądny strumień wody i jednocześnie niezłe ciśnienie.
Podgrzanie w ten sposób wody nie zajmuje więcej niż 10 minut przy nagrzanym silniku nawet zimą.

W tle 16 litrowy zbiornik wody z nierdzewki, zdjęcie jest stare więc brakuje na nim wielu elementów jak np. jachtowego wlewu paliwa. Widać zmienione miejsce zbiornika wyrównawczego o czym napisze niżej. Obok zbiornika wody idealnie przypasowal zbiornik spryskiwaczy od Peugeota 405 (na starej fotce zamocowany na drut, aktualnie już tak jak powinien).

Sama zmiana lokalizacji zbiornika wyrównawczego jest dosyć prosta. Wystarczy dorobic tylko płaską blachę a oba węże pasują doskonale i bez naprężeń.
Na fotce dorobiona blacha pod zbiornik + oryginalna blacha

Dzieki relokacji zbiorniczka wyrównawczego uzyskałem miejsce pod zbiornik na wodę o pojemności 16 litrów i dosyć prostym kształcie 50x20x10-25cm co jest całkowicie wystarczające do 3 kąpieli
Podsumujmy koszt:
- wymiennik - 60zl zrodlo Allegro
- sterownik - 55al - zrodlo allegro
- pompka x2 - 40zl zrodlo Allegro
- mocowanie wymiennika - koszt, jeden opilek w oku - zrodlo hand made
- weze - 2,45zl/m - zrodlo Castorama
- zbiornik z nierdzewki - według znajomości
- jachtowy korek wlewu - 28zl
- satysfakcja - bezcenna
piątek, 16 stycznia 2009 02:26
Kiedyś na wypadzie do Rumuni zdecydowana część uczestników deklarowała korzystanie z potoków górskich jako bezpośredniego źródła wody do kąpieli. Tyle że po pierwszej wizycie w potoku w górach gdzie woda miała z 5-7stopni synapsy przestawały przewodzić i 99,9% ludzi dryfowało, grzejąc twardo wodę na kuchenkach do samiutkiego końca wypadu :) - stąd pomysł na prysznic. Cały system składa się z 3 głównych elementów - sterownika, zbiornika i pompki wody.
Za pomocą prostego sterownika elektronicznego dostępnego jako gotowy moduł można ustawic sobie dowolną temperaturę wody z dokładnością do jednego stopnia Celsjusza.
To zaczynamy

Mała kropeczka w prawym dolnym rogu informuje nas że działa pompka przetłaczająca wodę w zbiorniku poprzez wymiennik ciepła zainstalowany na przewodach od nagrzewnicy.
Zasada działania jest prosta:
- włączam sterownik i ustawiam za pomocą przycisków plus-minus dowolną temperaturę np. 38 stopni, sterownik załącza pompkę która tłoczy wodę przez wymiennik w kółko tak długo aż cała woda w zbiorniku nagrzeje sie do zadanej temperatury. W zbiorniku jest czujnik temperatury od sterownika i w momencie osiągnięcia zadanej temp. wyłącza pompkę.

Oto wymiennik czyli źródło ciepła czyli zwykly podgrzewacz oleju napędowego.

Sam prysznic to zamocowana pod maska zwykła lanca od opryskiwacza ogrodowego, wystarczy jeden ruch reki aby ja wysunac. Zadnego rozkladania, skladania, skrecania. Stajemy, otwieramy maske, wysuwamy lance od spryskiwacza i kapiel gotowa. Mały trik polega na wyjęciu z końcówki spryskiwacza małek płytki "trubulencyjnej" i włożeniu jej odwrotnie. Dzięki temu mamy rozsądny strumień wody i jednocześnie niezłe ciśnienie.
Podgrzanie w ten sposób wody nie zajmuje więcej niż 10 minut przy nagrzanym silniku nawet zimą.

W tle 16 litrowy zbiornik wody z nierdzewki, zdjęcie jest stare więc brakuje na nim wielu elementów jak np. jachtowego wlewu paliwa. Widać zmienione miejsce zbiornika wyrównawczego o czym napisze niżej. Obok zbiornika wody idealnie przypasowal zbiornik spryskiwaczy od Peugeota 405 (na starej fotce zamocowany na drut, aktualnie już tak jak powinien).

Sama zmiana lokalizacji zbiornika wyrównawczego jest dosyć prosta. Wystarczy dorobic tylko płaską blachę a oba węże pasują doskonale i bez naprężeń.
Na fotce dorobiona blacha pod zbiornik + oryginalna blacha

Dzieki relokacji zbiorniczka wyrównawczego uzyskałem miejsce pod zbiornik na wodę o pojemności 16 litrów i dosyć prostym kształcie 50x20x10-25cm co jest całkowicie wystarczające do 3 kąpieli
Podsumujmy koszt:
- wymiennik - 60zl zrodlo Allegro
- sterownik - 55al - zrodlo allegro
- pompka x2 - 40zl zrodlo Allegro
- mocowanie wymiennika - koszt, jeden opilek w oku - zrodlo hand made
- weze - 2,45zl/m - zrodlo Castorama
- zbiornik z nierdzewki - według znajomości
- jachtowy korek wlewu - 28zl
- satysfakcja - bezcenna
Poprawiony: poniedziałek, 21 marca 2011 01:54