[OUT]Wymiana płynu chłodniczego 200TDi
Płyn chłodniczy składa się z wody destylowanej i bodajże glikolu etylowego. Płyn zawiera też środki przeciwpienne i składniki antykorozyjne. Płyn chłodniczy wymienia się raczej rzadko i mało kto o tym pamięta a taki na przykład Haynes radzi, żeby robić to co dwa lata.
Po jasną cholerę skoro jest, chłodzi i nie cieknie? Przede wszystkim dlatego, ze wspomniany składnik antykorozyjny ma pewną trwałość i po pewnym czasie przestaje chronić układ...radiator (chłodnica) koroduje, niszczą się też uszczelki i elementy gumowe i łatwo wtedy o uszkodzenie pompy wody. Dlatego właśnie warto pamiętać o tej prostej wymianie.
Generalnie na rynku dostępne są dwa rodzaje płynu chłodniczego: Zimowy (niższa temperatura zamarzania ale ze względu na większą zawartość alkoholu także niższe możliwości chłodnicze) i Letni (lepiej chłodzi bo ma mniej alkoholu ale za to zimą może zamarznąć i uszkodzić układ). Można też kupić konvcentrat, i wymieszać w odpowiednich, podanych na opakowaniu proporcjach. Nie uzywałem.
Nie mogę nigdzie znaleźć zdjęć do tego artykułu, które zrobiłem zmieniając płyn. Są trzy punkty, które należy znaleźć:
Zaczynamy od brzydkiej plastikowej śruby na chłodnicy. Należy ją delikatnie poluzować (kilka obrotów), nie musisz jej wyjmować. Raczej nie rób tego kiedy silnik jest bardzo nagrzany, bo nagrzany jest wtedy także płyn i może z deczka chlapnąć. Jesli silnik będzie chłodny to po odkręceniu tej śruby nic szczególnego się nie stanie, nie chluśnie, nie pryśnie może jedynie syknać.
Przygotuj kuwetę, miskę albo inne naczynie do którego zbierzesz płyn.
Następnie znajdz wąż który biegnie z chłodnicy do bloku silnika, zdejmij opaskę i zsuń go w dół.
UWAGA! Teraz chluśnie na całego! Więc bądz gotowy, miska w pogotowiu i łap cały płyn.
Jeśli chcesz dokładnie spuścić płyn z silnika to po lewej śrubę, którą należy poluzować i wyjąć (uważaj bo może tam być uszczelka, nie zgub).stronie bloku silnika u dołu znajdz Niestety Żuku nie mogę znaleźć fotki ale jeśli nie zapomnę zrobię i dodam) A może ktoś mi podeśle?
Kiedy płyn spłynie można nalać nowy. Haynes sugeruje przepłukać system wodą ze zwykłego węża ogrodowego i na to też jest mała procedurka ale nie robiłem tego więc nie będę opisywał.
Podłączamy rurę (lub jak kto woli węża), zakręcamy śrubę na bloku silnika (warto wymienić uszczelkę która tam jest) i pozostawiając odkręconą śrubę na chłodnicy wlewamy płyn do zbiornika płynu chłodniczego. Do poziomu tego wystającego plastikowego słupka, który znajduje się w środku (dobrze mówię?) Lej powoli, żeby nie wytwarzać bąbli powietrza. Odczekaj chwilę, niech płyn się przeleje do wszystkich zakamarków i za kilka minut dolej szcze trochę.
Zamykasz zatyczkę zbiornika. Zakręcasz plastikową brzydką śrubę. Wytrzyj szmatką wszystkie elementy silnika i chłodnicy, które zalałeś płynem bo potem nie będziesz wiedzieć czy coś cieknie czy to pozostałości zmiany płynu.
Teraz odpal silnik i pozwól mu się rozgrzać do zwykłej temperatury. Zgaś pozostaw na kilka godzin niech sobie ostygnie. Zajrzyj czy nic nie cieknie, sprawdz poziom płynu i ewentualnie dolej więcej.
Gotowe.